KRISTIANSAND: Savner du en julegave eller en annen pakke? Da er mulighetene store for at detektivene hos Posten i Sørlandsparken har tatt hånd om pakken.

Årlig tar de ti medarbeiderne i Sporhund-teamet tak i over tusen pakker som av forskjellige årsaker ikke kommer fram dit de skal.

– Årsakene til at pakkene havner hos oss kan være mange. Folk som er stressa og legger fra seg pakken på drop-båndet uten lapp med navn på mottaker er en gjenganger, forteller Ingunn Ørnevik i Sporhund-teamet.

Sporer pakker fra hele Norge

Siden 2002 har Postens kundeservice i Sørlandsparken hatt ansvar for å spore opp pakker uten kjent mottaker. De siste årene har pakker fra hele landet havnet ved senteret, og de alle fleste pakkene kommer faktisk fram til sin eier. For å få det til har den lille gruppa helt spesielle rettigheter.

– Vi har en liten gruppe som har tillatelse til å åpne pakkene. Det og andre tiltak gjør at 60 prosent av pakkene finner sin eier, sier hun.

Da fvn.no besøkte senteret fredag formiddag var en bærbar datamaskin, en mystisk sort bak og noen julepakker klare for å bli lagt inn i detektivenes system. I systemet står informasjon om vekt, innhold, spesielle kjennetegn og alt annet som kan identifisere pakken.

Tar vare på ”dingsene”

– Hvis jeg ringer og sier at jeg savner vesken min, så kan de som sitter her hjelpe, sier informasjonssjef i Posten, Eivind Rossen.

– Det vi gjør hvis vi får en slik henvendelse er å spørre om vekt. Hvis de kan opplyse om vekt, detaljer på pakkene, eventuelle merkelapper inni pakkene og lignende kan være med å hjelpe, sier sporhund Ørnevik.

Det er ikke bare pakker uten merkelapp som havner ved senteret. Dårlig emballerte pakker hvor ting faller ut og pakker med skader havner ved senteret. I en reol har Reisvold og de andre ved senteret samlet alt fra DVD-filmer til elektronikk og spesialkonstruerte ting. Håpet er at eierne skal ta kontakt.

– For de som skal ha tingene er de nok verdt mye, men for oss er de bare en dings, sier Reisvold, samtidig som han holder opp en tung metallgjenstand som ikke har kommet til riktig mottaker.

Feriebildene en gjenganger

– Filmruller og minnekort får vi ganske ofte inn. Da fremkaller vi filmene for å finne spor. Mange synes det er veldig greit å få tilbake feriebildene og blir da veldig fornøyde, sier Reisvold.

Hvert år behandles over 1000 saker ved senteret, og seks av ti får tilbake pakkene sine. Både dekk og bilfelger er blant ”gjestene” som sporhundene må hanskes med, men noe så spesielt hadde ikke kommet inn til senteret fredag. En gul støtdemper ventet imidlertid på å bli indeksert i oversikten over bortkomne pakker.

Støtter barneavdelingene

– De vi ikke finner eierne til auksjoneres bort og inntektene går til et veldedig formål, sier avdelingsdirektør ved kundesenter-avdelingen i Kristiansand, Stein Endre Reisvold, til fvn.no.

I fjor ble en del av pakkene Posten ikke fant eier på auksjonert bort internt. En del barneleker og utstyr for barn har havnet hos barneavdelingene rundt om på Agder de siste årene.