LILLESAND: — Arbeidet har gått bra, sier tunnelbas Erling Hundhammer fra tunnelselskapet Leonhard Nilsen & Sønner.

PLASTGLASS.

I går ble det lys i Kvernåstunnelen ved Bjørkestøl i Lillesand da tunnelarbeiderne sprengte seg gjennom de siste meterne av den 190 meter lange tunnelen.

-En milepæl. Da er vi gjennom i den første av de syv tunnelene, sier Kyrre Lian, som er PR-ansvarlig i entreprenørselskapet Construction Joint Venture E 18 (CJVE18).

Konjakkglass i plast ble behørig sendt rundt til tunnelarbeiderne, etter at den verste røyken hadde lagt seg, og det igjen var mulig å gå inn i Kvernåstunnelen.

— Totalt har vi vært 20 mann på jobben. Det kommer vi også til å være på de andre korte tunnelene, forteller tunnelbas Hundhammer.

28. november gikk den første salven i Kvernåstunnelen, og 25 arbeidsdager senere ble det lysgjennomslag.

-Vi har sprengt fra en retning, og massene fraktes ut gjennom tunnelen, forteller Kyrre Lian.

SIKKERHET.

Etter raset i Hanekleivtunnelen 1. juledag i fjor, er sikkerhetsaspektet i tunneler blitt høyaktuelt.

— Vi følger med på det som skjer og tar lærdom av det de finner. Nå foregår det jo en intern gjennomgang i vegvesenet, sier administrerende direktør i Agder OPS, Finn Åsmund Hobbesland.

-Fjellet her er ekstremt bra, så det kan ikke sammenlignes med Hanekleivtunnelen og det som skjedde der, sier Kyrre Lian.

580 PERSONER.

Neste tunneljobb på E 18-prosjektet blir nå Studeheitunnelen som krysser inn i Vest-Agder. Denne er 280 meter lang og er den siste tunnelen på strekningen vestover.

Per i dag er det 380 personer i sving med å lage ny motorvei mellom Kristiansand og Grimstad, et gigantprosjekt som koster 3,3 milliarder kroner.

-På det meste vil 580 personer jobbe her, sier Kyrre Lian.

Motorveien skal være ferdig 1. september 2009.