KRISTIANSAND: — Det igangsettes vakthold på bussen fra både sivil og uniformerte vakter med øyeblikkelig virkning, skriver Nettbuss Sør i en pressemelding undertegnet av administrerende direktør i Nettbuss Sør, Anders Roger Øynes, og Hovedvernombud i AS Bussen, Per Finn Bjørnhom.

Avgjørelsen er tatt på bakgrunn av nattens bussran på Slettheia, som var det åttende bussranet i år.

— Når det nå kun er timer til oppstarten av anbudet og alle de utfordringene dette har, var dette det verste som kunne hende, ikke minst for den sjåføren som ble utsatt, sier Øynes.

Vil ha kontantfrie busser

I tillegg til sivile og uniformerte vakter har Agder Kollektivtrafikk og Nettbuss Sør, sammen med de tillitsvalgte, en felles målsetning om flest mulig kontantfrie busser til sist.

— Jeg kommer samtidig til å varsle arbeidstilsynet om ranshendelsene og samtidig se på hensiktsmessige tiltak for å sikre sjåførene ytterligere, sier hovedvernombud Bjørnhom.

Fred Frivoll er hovedtillitsvalgt for yrkestrafikkforbundet i Kristiansand, og han er skremt over utviklingen i bussran i Kristiansand.

— For øyeblikket er jeg helt stum og lamslått etter nattas hendelse. Nå har vi hatt åtte bussran i Kristiansand i år. Vi har en norgesrekord til å gremmes av. Ingen andre arbeidsgivere ville akseptert at sine ansatte ble utsatt for sånt uten at det får konsekvenser, sier Frivoll til fvn.no.

Får støttemeldinger

Sjåførene har i lang tid krev et nytt pengeløst betalingssystem. Nå krever Frivoll fart på sakene.

— Vi har stått på hardt for dette i lang tid, og det er politisk vilje til å få det til. Men det koster penger, og for oss ser det ut som arbeidsgiversiden dekker seg bak at kostnaden blir for stor, sier Frivoll.

Sjåføren som ble ranet i natt, skal ikke være fysisk skadet, men han er rystet etter hendelsen. Han har i hele natt bistått politiet i etterforskningen.

— Det er bare et tidsspørmål før ranene får fatale konsekvenser, sier Frivoll.

Frivoll sier sjåførene i Kristiansand har fått støttemeldinger fra hele landet etter ranet i natt.

— Det kimer i telefonen hele tiden, og vi mottar støttemeldinger på epost, sier Frivoll.