KRISTIANSAND: Frps Stian Storbukås og Demokratenes Vidar Kleppe kritiserte i sterke ordelag, men flertallet i formannskapet vedtok at Kristiansand dekker merkostnadene for å få tunnel under, i stedet for bro over, Vesterveien.

Vedtaket i formannskapet ble ni for og fire mot å betale tunnelen.

Nå er det store spørsmålet hvordan miljøvernminister Helen Bjørnøy tolker dette. Hun har meldt at et klart vedtak i formannskapet er det hun trenger for endelig å avgjøre den store veisaken. Svaret er ventet om få dager.

Tunnelen koster 215 millioner kroner ekstra og skal betales på følgende vis: 64 millioner kroner i ekstra bompengeperiode på ti måneder. Bykassa skal dekke 65 millioner kroner, veiutbygging til 30 millioner kuttes ved Kulia og Hamresanden. De siste 54 millionene skal man se i forhold til kommunens forskudd på 85 millioner kroner for å få kryss i Narvika.

Stian Storbukås snakket om manglende respekt for demokrati, lover og regler, og brukte ordet forkastelig.

— Bystyret sa ja til å dekke merkostnaden ved å se tunnelen i forhold til andre prosjektet. Når sa bystyret ekstra bompenger? Det vil jeg vite. Vi undergraver nå bystyrets vedtak, og hele saken må opp på nytt. Dette er ulovlig fremgangsmåte.

Demokratenes Vidar Kleppe var enig, og sa at ingen andre enn bystyret skal tolke bystyrets vedtak.

Leder for tunnel-aksjonen, Halvor Fjermeros, fulgte debatten i går. Han er mer optimist enn på lenge.

– Byen sier klart ja til å betale tunnelen. Formannskapsflertallet er stort. Jeg vil se en statsråd som våger å si nei til en tunnel som byen selv ønsker å betale, sier Fjermeros.