Kristiansand: — Ingen andre norske byer har så god parkeringsdekning i sitt sentrumsområde som Kristiansand. Kvadraturen har over 8000 parkeringsplasser. Det betyr at det er parkeringsplass knyttet til annenhver arbeidsplass i sentrum. Parkeringsdekningen er dobbelt så høy i Kristiansand som i de øvrige norske storbyene.

Det forteller forsker Bård Norheim i Urbanet Analyse AS i Oslo. Til uka leverer han en rapport til Samferdselsdepartementet om utviklingen av kollektivtransporten i de store byene.

Bil for tre av fire

Miljøvernsjef Øystein Holvik er innstilt på å inndra gratis kommunale parkeringsplasser til de ansatte.

— Min begrunnelse for å foreslå å fjerne kommunale parkeringsplasser er at undersøkelser viser at blant de som har gratis parkering på jobben bruker tre av fire bil til arbeidsplassen. Det er viktig å redusere matpakkekjøringen av hensyn til klimautslippet. Her bør kommunen går foran med et godt eksempel. God tilgang til gratis parkering på arbeidsplassen reduserer bussbruken, sier Holvik. Han tilføyer at ikke alle kommunalt ansatte med gratis parkeringsplass har det som nødvendige behov.

— I stedet for parkeringsplass bør det kjøpes miljøvennelige biler som kan disponeres av de kommunalt ansatte som må ut av kontoret på jobb. Dessuten kan vi bruke drosje, sykkel eller eller buss, sier miljøvernsjefen.

Urimelig

— Å ha gratis parkeringsplass på jobb er ikke skattepliktig. Et gratis busskort eller en sykkel som gave må det betales skatt av. Denne urimeligheten hindrer oss i å satse enda mer miljømessig riktig, sier Holvik.

Trond Blattmann er leder av Fagforbundet, som organiserer nesten halvparten av de 6000 ansatte i Kristiansand kommune.

— Det er positivt at det legges opp til miljømessige tiltak som kan fremme kollektivtransporten. Men tiltakene må ikke frata de ansatte som har et klart legitimt behov for bil i tjenesten muligheten for å parkere på en kommunal parkeringsplass, enten den er eid av eller leid av kommunen, understreker Blattmann.