KRISTIANSAND: – Vi har sendt titusener av tekstmeldinger, sier salgssjef Trond Baade hos Master Ferries til fvn.no.

Selskapet har hatt 14 kansellerte avganger grunnet skader og dårlig vær, og informasjonsbehovet til passasjerene har vært stort.

– Ustyret er helt nytt, og i sommer ble vi pent nødt til å lære å bruke det. Vi har brukt det flittig, medgir Baade.

Men til tross for at selskapet nå benytter seg av sms for å varsle passasjerene om eventuelle kanselleringer, er passasjerene langt fra fornøyde.

Fikk ikke kontakt med selskapet Flere av dem har kontaktet fvn.no og fortalt at det nærmest er umulig å få kontakt med fergeselskapet.

Elisabeth Stenberg er en av dem som iherdig forsøkte å få kontakt med fergeselskapet etter at fergen de skulle ha reist med ble kansellert med følgende sms, fredag 27. juli:

— The sailing with Master Ferries today, 27/7-07 at 23.00 has been cancelled. We Will contact you later today with further information. Sincerely Master Ferries.

Meldingen tikket inn klokken 13 på dagtid. Stenberg og familien skulle returnere til Norge etter endt ferie i Danmark og forsøkte dermed fortvilet å komme i kontakt med selskapet, for å finne ut når neste mulige avgang med selskapet var.

Måtte vente i kø

Etter å ha fått opplyst om at hun var nummer 98 i telefonkøen, ga hun opp og bestemte seg for å legge igjen telefonnummeret sitt i håp om at selskapet ville ringe henne opp igjen.

— Jeg ble helt fortvilet når jeg hørte hvor langt bak i køen jeg var, sier Stenberg til fvn.no.

Hun ringte fra mobilen i utlandet og hadde ikke mulighet til å holde linjen så lenge. Men hun hørte ikke noe mer fra selskapet. Til slutt bestmte hun seg for å prøve å komme i kontakt med selskapet på nytt.

  • Jeg prøvde å ringe opp igjen da vi hadde ventet i en del timer uten å bli ringt opp igjen.

Fikk kontakt etter åtte timer Etter åtte timer kom Stenberg endelig igjennom til kundeservice like før klokken 21. Da hadde hun og familien ventet siden klokken 13 på mer info fra selskapet. Da hun endelig fikk kontakt ble hun fortalt at været var dårlig og at seilingen var kansellert.

— Dette var noe jeg visste, sier Stenberg, som ønsket seg info om hva som ville skje videre. Ferien i Danmark var over, og familien Stenberg ønsket å finne ut om de ble prioritert på neste ledige seiling, siden selskapet opplyser på sine hjemmesider at:

" Ved kansellering vil de reisende bli overført til neste ledige seiling."

Stenberg fikk beskjed om at disse opplysningene ikke stemte. I stedet kunne familien få refundert 950 kroner og ta kontakt med Color Line, som allerede var fullbooket. Hun så ingen annen løsning enn å kjøre hjem med bilen.

— Hvis den er full, må du stå over til neste, sier direktør Svein Olaf Olsen om Master Ferries policy om å bli overført til neste ledige seiling og legger til at dette er noe som er blitt praktisert i fergebransjen i mange tiår.

Dersom første ferge ut fra Hanstholm er fullbooket etter en kansellering, må passasjerene belage seg å vente på neste mulighet.

— Det er vanlig praksis. Hadde det vært ledig, så hadde hun fått plass, presiserer Olsen.

Han sier også at personalet gjør så godt de kan for å kontakte passasjerene.

— Vi kontakter folk så godt som overhodet mulig. Vi gjør så godt vi kan, sier Olsen.

På spørsmål om Master Ferries ikke har fått tilbakemeldinger fra passasjerer som har problemer med å komme i kontakt med selskapet svarer Olsen:

— Selvfølgelig er det folk som er misfornøyde når det går galt, sier Olsen.

— Det finnes folk som har stått to minutter i kø og som skjeller ut betjeningen når de kommer fram, også finnes det folk som har ventet i 7-8 minutter som sier "jøss, så flott at vi kom igjennom, for nå må dere ha mye å gjøre".

- Helt elendig Stenberg er ikke en av disse.

  • Det er helt elendig. Vi stod der, og visste ikke hva vi skulle gjøre. Det var helt håpløst. Vi var fortvilte. Det er en helt forferdelig situasjon å komme opp i, sier Stenberg, som hadde med fire små barn, som alle ville hjem.

Hun får støtte av Johan P. Nielsen i et av debattinnleggene i dagens avis.

Han ble heller ikke møtt med noe som helst hjelp fra selskapet til å komme over Skagerrak fra Hanstholm, og skriver dette i "Aldri mer Master Ferries" til alle som har planer om å reise med selskapet:

Hva mener du? Si din mening her.