Kristiansand: — Så fiiiin du ble, utbryter Lena Limos Huse til venninnen Silje Olsen som har fått en flott frisyre med god hjelp av klassevenninnene. Noen roses for å være gode frisører, andre for den flotte nakken som kommer til syne når håret settes opp.

Stua hjemme hos sosiallærer ved Sjøstrand skole, Mette Høy, er gjort om til frisørsalong. Hun underviser i valgfaget «Nesten voksne jenter» hvor 12 jenter skal fikse håret til hverandre. Valgfaget er forbeholdt jenter og er blitt så populært at de må bytte etter jul sånn at flest mulig kan få slippe til.

Kropp og selvbilde.

— Det er viktig å kose seg sammen. Det skjer mye med jenter i denne alderen. De skifter venner, blir opptatt av kropp, slanking og mote. Vi ønsker å gi dem en ballast de kan ta med seg videre. Gjennom å trene på å gi seg selv og andre komplimenter, blir de tryggere på seg selv, sier Høy.

Guttene har et tilsvarende valgfag sammen med den andre sosiallæreren ved skolen, Kjell Arntsen. Dette er bare et av tiltakene skolen har satt i gang for at elevene skal bli sett.

«Sjøstrandmodellen».

På en konferanse i Dysleksiforbundet i Norge tidligere denne uken foreleste sosiallærer Mette Høy og ledelsen ved skolen for 230 lærere om deres modell, som er et system skolen har laget for å fange opp elevenes behov. De viktigste punktene er:

Alle utfordringer i forhold til elevene tas opp i et koordineringsteam, bestående av ledelsen, sosiallærer og spesialpedagog.

Teamet har ukentlige møter for å få til en best mulig tilpasset undervisning for alle elevene.

Underveis blir det målt og evaluert slik at det hele tiden pågår en kvalitetssikring.

En tiltaksbok følger klassen gjennom hele skolegangen og gjør det mulig å se utviklingen til hvert enkelt barn.

VENNLIG.

Skolen fikk utdelt prisen for å være en dysleksivennlig skole - mye takket være «Sjøstrandmodellen».

— Vi jobber med å forebygge lese- og skrivevansker og atferdsvansker fra første skoledag. Men vi gjør så mye mer: Vi jobber for å se hele barnet og hjelpe dem til å bygge opp selvfølelsen. Jeg vil heller si at vi er en vennlig skole, sier Høy.

Åse Sandvikmoen, spesialpedagog og inspektør ved Sjøstrand skole, sier at arbeidet med å jobbe fram et godt system har gitt resultater på flere områder.

— Det er sammenheng mellom det sosiale og det faglige. Mange elever utvikler atferdsvansker hvis de ikke lykkes faglig. Med gode system motvirker vi denne utviklingen, sier hun.

Skolen er opptatt av at for å få til noe, så trenger de foreldrene med på laget.

— Vi er helt avhengige av et godt samarbeid med foreldrene for å gjøre det beste for barnet, sier Sandvikmoen.

FAKTA:

Sjøstrand skole.

Kristiansands største barneskole.

472 elever

21 klasser

40 pedagoger