SLÅTT I STYKKER: I løpet av natta har ikke bølgene vært nådige med seilbåten, og det konstateres at hullet i skroget har utviklet seg til en diger flenge på et par meter. Foto: Sondre Steen Holvik
DISKUSJONER: Fra venstre: Bjarte Hordvik Rydland, Paul Storholt i Agder Marine som ledet bergingsoperasjonen, dykker Kristian Høivold og gravemaskinfører Thor Bjørnstad. Foto: Sondre Steen Holvik
KRAFTTAK: To gravemaskiner måtte til for å slepe seilbåten på land på Sjøsanden i Mandal onsdag kveld. Foto: Sondre Steen Holvik
TRIST: - Det er leit å se familiebåten ende slik, sier seilbåtfører Bjarte Hordvik Rydland (t.h.). Her står han sammen med Kristian Høivold fra Agder Marine. Foto: Sondre Steen Holvik
PÅ LAND: Ved 21.30-tiden var seilbåten omsider på tørt land etter å ha ligget havarert siden mandag kveld. Foto: Jarle R. Martinsen
INSPISERER: Dykker Christian Høivold fra Agder Marine og eieren av seilbåten Bjarte Hordvik Rydland studerer skaden på siden. Og må konstatere at de er for store til å reparere båten. Foto: Jarle R. Martinsen
STORE SKADER: Skadene på siden er voldsomme, og så ødeleggende at båten neppe lar seg redde. Foto: Jarle R. Martinsen

MANDAL: Ved 19-tiden onsdag kveld startet bergingsoperasjonen av seilbåten "Don Quijote", som gikk på grunn mandag.

— Det er skader for flere hundre tusen kroner, sier eieren, Bjarte Hordvik Rydland, og han er ikke særlig optimistisk med tanke på å kunne få seilbåten, på rett kjøl igjen.

Etter at båten er kommet på land, blir det klart at båten høyst sannsynlig kvalifiserer til betegnelsen totalvrak.

Seilbåten var nesten på land da det ved 21-tiden gikk enda en revne i skroget.

Store skader

Redningsskøyta "Hvaler" endte selv på grunn da de skulle trekke seilbåten ut på dypere vann, og da redningsskøyta "Ægir" til slutt fikk festet trossene, gikk det et digert hull i skroget.

— Men de verste skadene fikk den nok i natt, da var det bølger på to og en halv meter innover stranda, sier Paul Storholt i Agder Marine.

Akterut på babord side har båten fått en to meter lang flenge.

— Nå har vi funnet rester fra dekk og skrog drivende i vannet, mye tyder vel på at det er totalskade, Rydland, som personlig må koste bergingsoperasjonen på stranda.

Forsikringsselskapet har foreløpig ikke påtatt seg noen av utgiftene til å få båten trygt på land.

— Slik det ser ut nå, taper jeg personlig hundretusener av kroner, sier bergenseren.

Iskaldt dykk

To gravemaskiner og mannskap fra Agder Marine var i aksjon på Sjøsanden onsdag kveld, og ved hjelp av trosser og solid grabbfaktor maktet de to gravemaskinene til slutt å få seilbåten helt opp på stranda.

Mange titalls mennesker hadde funnet veien ut til stranda, til tross for det dårlige været.

— Den verste jobben var å få trossene under kjølen og rundt skroget, men det gikk til slutt, sier Storholt.

Ute i vannmassene, tidvis i store bølger, gjorde dykker Kristian Høivold fra Agder Marine og eieren selv en heltemodig innsats for å få festet trossene.

Familiebåten

— Det er utrolig trist, vi har jo seilt verden rundt med denne båten, og den har vært i familiens eie i mange, mange år, sier en preget Rydland.

Han peker ut skade etter skade når båten til slutt kommer opp på land.

— Se der, ved kjølen. Der går det en diger revne. Det er en stor sprekk mellom kjølen og skroget, sier han.

Først torsdag vil det bli mulig å få en fullstendig oversikt over de totale skadene havaristen har fått.

— Det går nok mot at jeg selger det som er igjen av båten, sier Rydland.