KRISTIANSAND: — CB har en veldig fin fremgang på bokseøl. Det er vi svært glade for, siden vi i vinter investerte ti millioner i nytt anlegg for boksetapping, sier Lars A. Midtgaard, administrerende direktør i Hansa Borg bryggerier.

Feriepilsen på boks økte mest, det ble solgt 12,9 prosent mer av feriepilsen i år enn i fjor.

Mens ølmarkedet i resten av landet viste nedgang i sommer, viser tall fra analysebyrået Nielsen at dagligvarehandelen av øl gikk fram 0,4 prosent i Vest-Agder. I Aust-Agder ble det solgt noe mindre øl i sommer. Midtgaard er fornøyd med utviklingen i salg av CBs bokseøl.

— Vi har fremgang både i Aust-Agder og Vest-Agder når det gjelder bokseøl. Vårt salg er bedre enn resten av markedet i Agder. Vi satser nå på å få mer og mer av salget over på boks, sier Midtgaard.

Han spår faktisk en nokså snarlig død for den brune glassflaska. 80 prosent av ølen som selges på landsbasis, er bokseøl.

— Du skal ikke se bort fra at den brune flaska snart er så liten at den forsvinner helt. Vi ser stor nedgang i salget av øl på flaske. Dette er en ønsket utvikling. Boks er mye enklere, og vi ser at forbrukerne har trykket denne emballasjen til sitt bryst. Selv i julen, som har vært den store sesongen for flasker, selger øl på boks mye bedre, forteller Midtgaard.

— Når tror du flaska forsvinner?

— Jeg kan ikke si akkurat når. Men når vi ser på utviklingen, ønsker vi at det skal skje fort, sier direktøren.