Den smalsporede museumsbanen fra Grovane til Røyknes fra 1896 er igjen i bitter strid, etter at Vest-Agdermuseet i romjula sa opp driftsavtalen.

— Vi planlegger drift fra sommeren. Men vi er i forhandlinger, og jeg kan ikke love noe, sier styreleder Terje Damman i Vest-Agder-museet.

KrangelEtter at Setesdalsbanen ble innlemmet i Vest-Agder-museet i 2006 har lite gått på skinner for turistattraksjonen. Formelt har Vest-Agder-museet kontrakt med Stiftelsen Setesdalsbanen, som eier tog og kjøreløyve. Men i realiteten står Setesdalsbanens Venner for togdriften om sommeren.

Samarbeidsproblemer har ført til mindre togkjøring de siste årene, og den tradisjonelle julekjøringen har uteblitt de siste årene.

I 2010 startet Arbeidstilsynet et omfattende arbeid for å kartlegge problemene for de ansartte ved banen. Først i september i fjor var arbeidet over.

— Vest-Agder-museet gjorde en formidabel innsats for å rette på det vi påpekte. Å si opp avtalen var en av løsningene som ble diskutert, for å hindre belastning for de ansatte, sier seniorinspektør Anders Thorstad i Arbeidstilsynet.

29. desember valgte styret i Vest-Agder-museet IKS nettopp dette, og sa opp avtalen, med virkning fra 2013. "Oppsigelsen av avtalene har sin bakgrunn i langvarige samarbeidsproblemer mellom partene og arbeidsmiljømessige årsaker som hittil ikke har latt seg løse på en tilfredsstillende og stabil måte" heter det i en uttalelse fra styret.

Forhandler fortsatt

Styreleder Terje Damman sier museet egentlig ønsker å fortsette, men da må samarbeidet bli bedre først. Dermed satte man seg ned like etter nyttår for å prøve å lage en ny avtale. Partene har gitt seg frist til utgangen av februar, og der står man nå.

Ledelsen ved Vest-Agder-museet har pekt ut fire til å forhandle med fire fra stiftelsen. Venneforeningen er ingen formell part av forhandlingene, men er indirekte med fordi noen medlemmer også er med i stiftelsen.

— Så lenge vi forhandler kan jeg ikke uttale meg offentlig, men vi ser at avtalen vi inngikk er for dårlig. Jeg håper vi kommer til en løsning, sier Line Vennesland, som leder Stiftelsen Setesdalsbanen.

- Hårsåre

Leder Anne Bergit Jørgensen i Setesdalsbanens venneforening har klare oppfatninger om Vest-Agder-museets håndtering av konfliktene.

— Vi er trygge på vår plass, det er jo vi som driver toget. Men vi har i flere brev klaget og vært misfornøyd med at museumsledelsen ikke har fulgt opp. Jeg synes ledelsen av museet er veldig hårsår. Våre klager er fremsatt med forslag til endringer. Men museet har aldri prøvd å løse problemene, sier Jørgensen.

Hun mener Vest-Agder-museet allerede har bestemt seg for å avslutte samarbeidet.

— Ja, de vil ut, neste år er avtalen slutt. Vi klarer oss godt uten museet, sier Jørgensen.

Hun sier også at charterkjøringene til sommeren er avlyst, fordi museet ikke har villet ta ansvaret for situasjonen slik den er blitt. Charterkjøringen er først og fremst cruisebåtturister. Men den nye direktøren for Vest-Agder-museet, kjenner ikke til dette.

— Vår intensjon er at driften skal gå som normalt i 2012, og vi planlegger for dette, sier Olsen.