HEVES IKKE: Politiet vil ikke heve ulykkesbåten der en tysk turist omkom da båten sank. Foto: http://www.bjornevaag-ferie.no

FARSUND: – Politiet har ikke mistanke om at det har skjedd noe straffbart i forbindelse med ulykken. Vi mener det ikke er nødvendig å heve båten for å få kartlagt om det dreier seg om en straffesak eller ikke. Hadde vi hatt mistanke mot båteieren som gjorde det nødvendig å undersøke båten, så ville heving blitt vurdert. Men i dette tilfellet er det ikke aktuelt, sier lensmann i Farsund, Kåre Unhammer til Fædrelandsvennen.

Én druknet – tre reddet

Fredag for halvannen uke siden omkom en tysk fisketurist da en utleiebåt på uforklarlig vis tok inn vann og gikk ned mellom én og to kilometer fra land utenfor Farsund. Tre tyskere ble reddet i land av fisker Jarle Fjeldskår. Tyskerne var innlosjert ved Bjørnevåg Ferie som også eier utleiebåten.

Feriestedet har to identiske båter. Den andre båten ble umiddelbart satt ut av drift og er undersøkt av krimtekniker fra Agder politidistrikt. Kåre Unhammer har ikke lest krimteknikerens rapport, men tviler på at rapporten vil gi svar på hva som gikk galt.

Fædrelandsvennen skrev i forrige uke at ulykkesbåten også fikk problemer og gikk ned for fire og et halvt år siden. Seks tyskere ble den gangen reddet fra drukningsdøden på grunn av snarrådig innsats fra Jan S. Pettersen som var på sightseeingtur med en gruppe østerrikere.

Tviler på heving

Politiet uttalte tidlig i etterforskningen at etaten trolig ikke ville beordre heving av havaristen, og at det ville være opp til Bjørnevåg Feries forsikringsselskap å beslutte heving.

– Vi har mottatt et tilbud på heving av båten, men tror ikke det vil svare seg økonomisk. Dermed tviler jeg på at den blir hevet. Politiet har heller ikke bedt om heving, sier Jan Inge Skåtøy i Eigersund og Ogna Gjensidige Fiskefartøyassuranse. Han har forsikret ulykkesbåten.

Jakob Oddvar Jakobsen som driver Bjørnevåg Ferie har hele tiden uttrykt ønske om å få hevet båten. Han ønsker veldig gjerne å få vite hva som skjedde da en av feriegjestene omkom i hans båt.

– Den foreløpige konklusjonen er at forsikringsselskapet mener det ikke er regningssvarende. Jeg har snakket med firmaet som har gitt anbud på heving. De har heller ikke hørt noe. Jeg synes det hadde vært kjekt å vite hva som var årsaken til ulykken, sier Jakobsen.

Det er Farsund fortøyningsselskap som har gitt forsikringsselskapet anbud på heving av havaristen. Daglig leder John Willy Nilsen ønsker ikke å oppgi den eksakte prisen, men sier slike oppdrag ligger på i størrelsesorden 50.000 kroner.

– Ikke noe problem

– Vi anslår at det vil ta omkring én dag å lokalisere båten med sidescanner og miniubåt. Så vil de ta en dag å gjennomføre selve hevingen dersom båten ligger noenlunde greit til, sier Nilsen. Han understreker at prisen dekker både lokalisering og heving av havaristen.

En innvending mot heving av båten har vært at man ikke kjenner den eksakte posisjonen. Nilsen sier det ikke vil være noe problem å finne båten hvis man har en omtrentlig posisjon, f. eks innenfor en kvadratkilometer.

– Nei, det skal normalt sett gå veldig greit. Den bør ikke være noe problem å finne, sier Nilsen.

De overlevende tyskerne har oppgitt den siste posisjonen de så på kartplotteren før båten gikk ned. Både redningsskøyta Ægir og redningsmann Jarle Fjeldskår har også posisjonen hvor tyskerne ble funnet. Tyskerne har oppgitt at det var 33 meter dypt hvor båten gikk ned.

Tyskere vil heve

Lensmann Kåre Unhammer sier at han i forrige uke var i kontakt med pårørende og etterlatte til den døde tyskeren.

– De forteller at det tyske forsikringsselskapet vil vurdere å få båten hevet, sier Unhammer.

Verken Skåtøy i forsikringsselskapet eller Jakobsen ved Bjørnevåg ferie var kjent med disse opplysningene da Fædrelandsvennen var i kontakt med dem.

Unhammer opplyser at politiet har gjennomført alle avhør og at saken vil bli sendt over til jurist for påtalemessig vurdering.