FLEKKEFJORD: En kort tur til Danmark med Color Line ble mye dyrere enn Leif André Figenschou-Cedewarft hadde sett for seg. For da han og hunden Speedy ble stoppet i tollen, fikk han beskjed om å vente på veterinær.

— ”Vil du avlive den i dag eller i morgen” var spørsmålet jeg fikk av veterinæren. Det var et ganske uventet og ekkelt spørsmål, sier han.

Valgte karantene

Figenschou-Cedewarft hadde nemlig ikke vaksinert Speedy for rabies før han dro. Men han trodde ikke det var nødvendig.

— Da jeg bestilte reisen over telefon, spurte jeg om det var noen krav til vaksiner på hunden før jeg dro. Jeg fikk til svar at det ikke var nødvendig, sier han.

Fvn.no har tidligere fortalt om hunden Balder, som ble avlivet etter en Danmarkstur. Balder manglet også rabiesvaksine.

Heldigvis hadde Figenschou-Cedewarft muligheten til å sende Speedy til Østlandet for karantene. Men dette var ingen billig løsning.

— Til sammen måtte jeg vel ut med 40.000 kroner. Det var ikke billig å skaffe flytransport til en hund på lille julaften. Heldigvis hadde jeg nettopp fått huslån, så jeg kunne ta det fra oppussingspengene. Men det ble et annet kjøkken enn planlagt, for å si det sånn.

- En misforståelse

Linjedirektør Odd Grønberg i Color Line tror dette dreier seg om en misforståelse mellom Figenschou-Cedewarft og kundebehandleren.

— Det høres ganske utrolig ut. Det ville være veldig rart hvis våre bookingarbeidere har sagt noe sånt – de skal være kjent med at det trengs sertifikater og vaksinasjoner når man reiser med dyr, sier han.

Grønberg mener det er hundeeierens ansvar å sette seg inn i alle forhold som gjelder dyret, men påpeker at Color Line også informerer de reisende om dette. Blant annet ligger en del informasjon på nettsidene deres.

— Vi er ikke imot å informere. Vi har til og med trykket opp brosjyrer som omhandler nettopp dette med å reise med dyr, sier han.

Vil undersøke

Men denne brosjyren må de reisende be om selv. Det er ikke noe som deles ut til alle som reiser med dyr. Figenschou-Cedewarft mener det må finnes bedre løsninger.

— De kan jo bare skrive ”for reisende med dyr henviser vi til Mattilsynets krav” på billetten. Det kan da ikke være så vanskelig å legge til en linje, spør han.

Grønberg sier han ikke har vært klar over at dette har vært en problemstilling, men at han vil undersøke om det kan være mulig å få denne informasjonen trykket på billetten.

— Jeg vil sjekke om det er praktisk mulig å få gjennomført dette, sier han.

Ikke imponert

Carl-Egil Mastad, daglig leder i Dyrebeskyttelsen, er ikke fornøyd med Color Lines mangel på informasjon til reisende med dyr. Han mener de har en plikt til å informere de reisende om at det stilles krav til vaksiner og lignende før dyrene slipper inn i landet igjen. Selv visste han ikke at slike krav også gjaldt Danmark.

— Dette var nytt for meg. Jeg visste ikke at det var rabies i Danmark. Color Line burde informere sine reisende bedre om dette, sier Mastad.

Han synes det er synd at hunder sendes i karantene eller i verste fall avlives på grunn av manglende informasjon.

— Jeg synes det er veldig dårlig av Color Line. Dette kunne vært unngått hvis de bare hadde informert om det på forhånd, sier han.

Nervøs

Selv om det har gått ett år siden Speedy var i karantene på Østlandet uten sin eier, blir han fremdeles engstelig når matfar er borte. En trist bivirkning av karantenetiden, men bedre enn alternativet.

— Slik var han ikke før karantenen. Men jeg er bare glad jeg var så heldig at jeg kunne betale for det, slik at jeg slapp å avlive ham, sier Figenschou-Cedewarft.

Må Color Line ta på seg mer ansvar, eller får de ufortjent kritikk? Diskuter i kommentarfeltet nedenfor.