KRISTIANSAND: — Flott. Perfekt. Denne skal vi bruke mye. Ei ferje som går på natta tilbake til Danmark er helt topp, roper han fra vinduet i det han spinner litt på isen for å komme seg inn på kaia, og sier firmaet hans, Bjarne Andersen AS, som kjører mye fisk, kommer til å bruke ferja mye.

Kom for seint

Losen ville ha lav fart. Derfor kom ”Clare” til kai om lag en halvtime etter skjema ved 19.30-tiden søndag kveld.

En delegasjon med tollere, ”ferjereder” Svein Olaf Osen og en tre, fire havnearbeider var på plass for å ta i mot.

Slik blir ruta

I helgene vil ferja komme klokka 19.00 og reise mot Hanstholm igjen klokken 22. På ukedagene vil den anløpe Kongsgård klokken 23.30 og reise igjen klokken 02.00. Olsen mener natturene er selve juvelen i kronen for det lille ferjeselskapet Thy Ferries. Siden Color Line ikke kjører om natten, mener han det er et åpenbart marked.

Har stor tro

”Clare” er fra 1972, tar ikke passasjerer, men har plass til 12 sjåfører og 50 vogntog. På jomfruturen var seks vogntog og to traller med over fra Hanstholm.

Svein Olaf Olsen sier bookingen er grei fremover, og han har stor tro på å lykkes med Thy Ferries, som faktisk blir det fjerde danskeferje-rederiet han er involvert i.

Først jobbet han i Fred. Olsen, deretter i Color Line, før han stiftet Masterferries og nå Thy Ferries.

I ANDRE ENDEN: Direktøren for Thy Ferries, Kenneth Parmo Nielsen, lot trossene gå til "Clares" første tur over Skagerrak. Foto: Peter Mørk/Nordjyske