Inngang bildekk: Akterenden på MS Stavangerfjord med inngang til dekk for vogntog til venstre og personbiler til høyre. Foto: Styrk Fjærtoft Trondsen / Fjord Line
Gleder seg: Salgs- og markedsdirektør Eva S. Mellgren ser frem til at MS Stavangerfjord blir klar for seiling. Foto: Styrk Fjærtoft Trondsen / Fjord Line

KRISTIANSAND: I dag har Fjord Line passasjerfergen MS Bergensfjord, som seiler mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, samt HSC Fjord Cat på ekspresslinjen mellom Kristiansand og Hirtshals i sommerhalvåret. Fra mai 2013 vil Fjord Line tilby passasjerene daglige cruiseavganger fra Langesund, og salgs— og markedsdirektør Eva Sørås Mellgren i Fjord Line AS mener det er et godt tilbud til dagens alternativer.

– Vi synes det er et spennende alternativ til Color Lines Superspeed. Det er to forskjellige tilbud, og vi satser mer på cruisekonseptet med flere restauranter om bord og muligheten for å ha lugar på ferden over, sier Sørås Mellgren til Fædrelandsvennen.

Flere alternativer

Fjord Line velger å satse på strekningen mellom Langesund og Hirtshals fordi de mener det er et godt potensial i markedet.

– Både Sørlandet og Østlandet er viktige områder for oss. Når det gjelder Color Line er det plass til oss begge på markedet, dessuten er det sunt med litt konkurranse, påpeker Sørås Mellgren.

Fra neste år vil Fjord Lines nye cruiseferger MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord frakte passasjerer en gang daglig fra Langesund til Hirtshals på fire og en halv time, mens Color Line tilbyr to avganger daglig fra Kristiansand, som tar tre timer og 15 minutter. Første tur fra Langesund er 30. mai.

– Med vårt tilbud vil de som ønsker å reise til Danmark ha flere alternativer. Samtidig som vi har cruisekonseptet, vil vi også være et tilbud for de som kun vil komme seg til Danmark med bil, forteller Sørås Mellgren.

Godt nok tilbud

Linjedirektør Odd Grønberg i Color Line tror ikke passasjerene vil rømme fra Color Line til Fjord Line, men vil ikke si at de ikke frykter konkurransen.

– Det kan bli feil oppfattet å si at vi ikke frykter konkurranse, men jeg tror vi har et godt produkt som kan stå i mot det som kommer i fra Langesund, sier Grønberg til Fædrelandsvennen.

Han peker på den lange avstanden fra Kristiansand til Langesund, og tror heller Superspeed mellom Larvik og Hirtshals vil merke konkurransen. Med tanke på de passasjerene som bor midt mellom Kristiansand og Langesund, tror linjedirektøren det er flere faktorer som trekker passasjerene til Kristiansand og Color Line.

– Vi har både raskere og hyppigere avganger. Vi bruker tre timer og femten minutter på ferden, og har to daglige avganger hver vei, både morgen og kveld, avslutter han.