KRISTIANSAND: – Rekk opp hånda alle som ønsker et dårligere busstilbud med færre bussruter og høyere billettpris. Faktisk er det hva som står på spill.

– Nå bør ordføreren også lytte til oss som ikke bare kan ringe og kreve et møte. Vi er noen tusen som faktisk bruker buss, sier leder i Kristiansand Naturvernforbund, Marte Rostvåg Ulltveit Moe.

Vi møter henne sammen med daglig leder i Figuru og leder for klimaaksjonen, Ingunn Trosby, i bussgaten Tollbodgaten midt i ettermiddagsrushet.

Omtrent et dusin busser passerer. Hundrevis av passasjerer går på.

Hva mener du om denne saken? Si din mening under artikkelen.

Fra buss til bil?

– Tenk hvis brorparten av alle disse passasjerene tvinges over i bil. Køene blir lengre og kaoset større. Er virkelig dårligere busstilbud og lengre bilkøer veien å gå, spør de to kvinnene.

De siste ukene har debatten om rushtidsavgift i hvert fall gått hett. Staten fjerner 60 millioner kroner i belønningsmidler neste år hvis ikke Kristiansand snart følger opp avtalen fra 2009 om rushtidsavgift for å få ned bilismen. KrF lanserte alternative ideer om bomring rundt Sørlandsparken. Da smalt det. Ledelsen i Sørlandssenteret krevde møte med ordføreren. Selveste Olav Thon vil også ha en prat. Ordfører Arvid Grundekjøn innkalte til samtale mellom sine borgerlige kamerater. Han ba om ro og at det nå måtte jobbes internt.

– Vi synes ordføreren skal informere byens befolkning om hva han planlegger. Alle som ønsker et bedre busstilbud bør dessuten maile ham. Dette handler om mer enn Olav Thons penger. Det handler om byens fremtid, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe.

I Agder Kollektivtrafikk (AKT) sitter direktør Siv E. Wiken og venter på fylkeskommunens budsjett for 2012. Derfor vil hun ikke si noe om neste år. Tidligere har hun sagt at bortfall av belønningsmidler vil bety både dyrere billetter og nedleggelse av ruter.

Frykter store kutt

– 25 millioner av belønningsmidlene går rett inn i bussdriften. Kristiansand kan jo finne de pengene et annet sted, men hvor? Begynner man først med kutt, må AKT kutte enda mer. For da kommer vi inn i en negativ spiral med færre busser og stadig færre passasjerer. Med restriktive biltiltak kan vi få flere og flere busser og mindre kø for dem som må kjøre. Alle tjener på det, sier lederen i Naturvernforbundet.

Torunn Trosby i Figuru mener det handler om fremtidens klima.

— Derfor blir det for enkelt å si at rushtidsavgift rammer barnefamilier. Ikke å satse kollektivt, rammer barna enda mer, sier hun.

De to kvinnene tror byens befolkning ønsker oftere busser, flere bussruter og billigere buss.

— Jeg hører ingen som sier at det er godt nok busstilbud. Faktum er at det er altfor mange forsinkelser, altfor få gjennomgående ruter og alt for langt mellom bussene, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe.