Det sier rådgiver Svein Tybakken i kommunens kommunikasjonsavdeling, der ideen ble født og produktet laget.

Han tar kritikken til etterretning, og medgir at de ikke er profesjonelle filmfolk, men mener likevel budskapet når fram:

Svein Tybakken Foto: Reidar Kollstad

— Vi ønsket å skryte litt av næringslivet, vise en kommune som ønsker kompetente innbyggere velkommen, og en ordfører som er stolt av byen sin. Men jeg vil ikke forsvare at det er er veldig fullverdig produkt, for det hadde vi ikke råd til, sier han.Ordfører Arvid Grundekjøn (H) har brukt videoen ved flere anledninger, senest onsdag kveld på et NITO-møte for utenlandske ingeniører i Klubben.

— Der ble den mottatt med applaus, sier Tybakken.

Filmen er laget på kommunikasjonsavdelingens lønnsmidler, og har ikke fått øvrig støtte.

— Hvorfor kunne dere ikke bruke litt penger og lage et profesjonelt produkt?

— Kristiansand ønsker helt klart en strategi og et budsjett for markedsføring av byen. Det ønsker vi å bygge sammen med næringslivet, men vi er ikke der ennå. Nå har vi laget denne filmen i beste mening, og så får ekspertene si sitt. Det skal vi lytte til og ta med oss videre, og komme tilbake med sterkere lut og mer midler, sier Svein Tybakken.

Ordfører Arvid Grundekjøn er på reise i utlandet og forhindret fra å kommentere saken.