Fredag sto Frps stortingsrepresentant fra Aust-Agder, Ingebjørg Godskesen for den offisielle avviklingen av bommen ved Hekni.

Den har samlet inn litt over 100 millioner kroner fra bilistene i Setesdal siden 2003. Hver dag betaler norske bilister cirka 20 millioner kroner i bomavgifter. Siden Frp fikk samferdselsministeren sist høst har landets 54 bompengeprosjekter samlet inn cirka 2,14 milliarder kroner, ifølge TV2s bomometer.

— Er det ikke bare søkt symbolpolitikk å juble for nedleggelsen av en liten bom i Setesdal da?

Ingebjørg Godskesen.

— Nei. For alle som har ringt meg og takket og som sparer mellom 500 og 1000 kroner måneden, er ikke dette et symbol. Det er en realitet. Derfor synes jeg det var fantastisk gøy å markere at bommen i Valle nå er borte, svarer GodskesenHun sier at Frp har begynt med de mest ulønnsomme og ineffektive bommene. Hun skulle gjerne fjernet flere, men minner om at partiet har ikke 51 prosent av stemmene.

- Gedigen avledningsmanøver

Aps stortingsrepresentant Freddy de Ruiter kaller Godskesens Setesdal-stunt "naivt sjarmerende".

IMG_snyter_rv9.jpg_2_1_FU56VFV.jpg

— Fint for bilistene i Setesdal, men nasjonalt sett er dette en gedigen avledningsmanøver. Frp lovet å fjerne bompenger. Det skulle ikke bygges en meter vei med bompenger. Sannheten er at ingen regjering, noensinne, har tatt inn mer bompenger enn Frp/H-regjeringen, sier han, og legger til:- De legger ned fem-seks bommer De fleste skulle snart ned likevel. Klassisk symbolpolitikk for å skjule at de bryter valgløftene.

- Idiotprosjekter

Det vil ikke valgforsker og samfunnsviter Frank Aarebrot helt være med på. Han mener Frp treffer blink når mindre bompengeprosjekter legges ned.

Frank Aarebrot. Foto: Herskedal, Kjell

— Vi snakker om idiotprosjekter som koster mer å drive enn de gir til vei. Frp treffer blink. Det er jo bare tull å ha bommer langt pokker i vold oppe i Setesdal hvor det nesten ikke er trafikk, sier hanI Valle-bommen har 53 øre av hver innsamlede krone gått til vei. Resten har gått til renter og administrasjon. Ifølge Aarebrot kostet en bom som legges ned i Finnmark mer å drive, enn den tjener.

— Å legge ned ulønnsomme prosjekter er klokt, sier han.

Aarebrot tror mange partier ville støttet Frp hvis partiet krevde fjerning av alle ulønnsomme eller ineffektive bomprosjekter.

— Problemet er at Frp har lovet å fjerne alle bompenger. Det betyr egentlig at sørlendinger, vestlendinger og trøndere ikke kan ta skjebnen i egne hender og finansiere veiene sine selv. De må i stedet vente. Dette er Frps brøler, sier Aarebrot.

NAF gir ros

I Norges største bilorganisasjon, Norges Automobilforbund, er man heller ikke skuffet over Frp, selv om det tas inn mer i bompenger enn noen gang.

— Bommer fjernes faktisk enkelte steder, det er ikke symbolpolitikk. Jeg forstår godt at Frp bruker dette for alt det er verd, for vi snakker om en ny trend. Antall bomstasjoner har økt, økt og økt. For første gang legges noe ned, sier NAFs kommunikasjonssjef, Inger Elisabeth Sagedal fra Kristiansand.