Det er liten tvil om at Mikkel Rev fra Hakkebakkeskogen har satt varige spor i sommer.

— Jeg fikk nesten sjokk da jeg kom tilbake fra ferie, forteller produktutvikler Annette Knutsen i Kristiansand Dyrepark.

Sjokket skyldes at suvenirdesigneren har truffet målgruppen så til de grader - midt i stjerten.

Folk både med og uten reveangst har sett revehaler på høylys dag, hvor enn de har beveget seg i parken.

Smittsomt

Det første partiet med 2000 revehaler skulle normalt holde ut sesongen, men det ble rev-et bort.

Revehalen festes med strikk rundt livet og borrelås. Foto: Reidar Kollstad

Så fikk hun fabrikken i Kina til å levere 5000 til, og før sommeren ebbet ut var samtlige revehaler vandret ut porten i Dyreparken.

Den bare henger der uten at barna merker det.

Dermed var det bare å sysselsette kineserne på nytt, og om et par uker ventes det inn et parti på 9000 som etter planen skal rekke ut neste sesong.

Produktutvikleren antar at den voldsomme fremveksten av revehaler har vært smittsom.

— Jeg tror gjestene blir i litt godt humør når de ser barn komme løpende med halen, som har en bøy på seg og ser litt morsom ut. Den er også enklere å ha på enn en maske, den bare henger der uten at barna merker det, påpeker Annette Knutsen.

Musehaler neste år

Også revecapsene har vært populære, de er det solgt 4500 av. I løpet av et år selges til sammenligning rundt 2000 Julius-bamser og 1500 Tante Sofie-kjoler.

Men revehalene er i en egen divisjon.

- Til tider har Sabeltann-effektene hatt lignende tall, men vi har aldri vært i nærheten av dette på enkeltprodukter inne i parken, opplyser direktør Per Arnstein Aamot.

Per Arnstein Aamot Foto: Reidar Kollstad

I kjølvann av suksessen har Annette Knutsen nå designet musehaler. Prototypen er oversendt Egner-familien for godkjenning, og halene kommer først i hyllene neste år.Revehalen koster 79 kroner. Salg av suvenirer utgjør rundt 30 millioner av en omsetning som i fjor endte på 326 millioner kroner.

— Beste juli noensinne

I år blir det økning.

— Vi har sannsynligvis hatt vår beste juli noensinne, opplyser Aamot.

Denne helga settes strek for første sesong i Hakkebakkeskogen, der antall besøkende ender på rundt 190.000, et tall de er svært tilfreds med.

Fjorårsbesøket på 899.000 gjester blir passert med god margin, men det kreves en god høst om de skal passere millionen. Rekorden på 975.000 er fra 2012. — Akkurat nå er vi helt på merket i forhold til 2012, så det blir veldig spennende. Gledelig er det at vi har hatt en enorm økning i Dyreparken, mens det har vært nedgang i Badelandet i juli på grunn av det dårlige sommerværet, sier direktøren.