Av bilene som er berørt, er 77.580 fra Volkswagen, 27.649 fra Audi, 19.947 fra Skoda og 21.963 fra Volkswagen Nyttekjøretøy.

Det er utelukkende snakk om bilmodeller produsert mellom 2008 og 2015 som er utstyrt med dieselmotorer av typen EA 189. Bilene er teknisk sett sikre og kan brukes som vanlig, understreker Volkswagen.

Det utarbeides nå tekniske løsninger for oppgradering av bilene. Alle kunder vil bli informert individuelt om hvordan deres bil skal utbedres.

Skal oppgraderes

De nye løsningene vil bli presentert for tyske myndigheter i løpet av oktober, og oppgradering av de berørte bilene vil begynne så snart myndighetene godkjenner planene.

– Vi er svært lei oss for den situasjonen som er oppstått, og vil gjøre alt som står i vår makt for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger så effektivt som mulig, sier administrerende direktør Terje Male i det norske importselskapet Harald A. Møller i en pressemelding.

– Volkswagen AG har forsikret oss om at kundene ikke skal bli skadelidende, og vi skal sammen med våre forhandlere gjøre alt vi kan for å gjenvinne kundenes tillit, sier han.

Millioner av biler

På verdensbasis er rundt 11 millioner dieselbiler utstyrt med programvare som gjør at bilene under miljøtesting viser langt lavere utslipp av nitrogenoksid (NOx) enn de egentlig har i vanlig bruk. Testene skal sørge for at bilene lever opp til miljøkravene i ulike markeder.

Noen analytikere mener skandalen kan komme til å koste VW over 6,5 milliarder dollar, omtrent 55 milliarder kroner.

Det var amerikanske myndigheter som avslørte jukset. Tyske etterforskere er nå i dialog med amerikanerne om saken. Økokrim skal avklare om noe straffbart har skjedd i Norge.