Filmen presenter byens industri, utdanningsmuligheter og kulturliv på en noe annen måte enn videoen «In the same boat» fra 2013 med ordfører Arvid Grundekjøn (H) i hovedrollen.

«Kristiansand in 5 minutes» er laget av 3.klasse-elever ved Noroff videregående skole i Kristiansand, og var vinnerbidraget i en konkurranse kommunen selv utlyste. For arbeidet ble elvene belønnet med 25.000 kroner, og nå er den vist over 24.000 ganger på YouTube.

— Vi syntes det var litt gøy å kunne engasjere skolene til en slik oppgave, sier daværende Høyre-ordfører Per Sigurd Sørensen til Fædrelandsvennen.

Han tok filmen med seg til oljemessen i Texas, og delte den også ut i enkelte andre sammenhenger for å vise hva byen har å tilby.

Ulike filmer

- Vi trenger flere filmer om byen, for her skjer det mye spennende som fortjener å bli vist fram, sier film- og tv-lærer Bjørn Aas.

Sørensen, som nå er fakultetsdirektør ved fakultet for samfunnsvitenskap ved UiA, ønsker ikke å foreta en sammenlikning mellom de to filmene:— De er såpass forskjellige at det ikke lar seg gjøre. Elevenes film hadde ingen personfokusering, og var mer knyttet til å få fram fakta om ulike bedrifter og sider ved byen, sier han.

Det var den daværende ledelsen ved kommunikasjonsenheten i kommunen som lyste ut konkurransen blant medieelever på videregående skoler. I premissene lå det at filmen skulle inneholde opplysninger om verdensledende næringsliv, kulturlivet og Kilden, rekreasjon, kommunikasjon med omverdenen, demografi, geografi, utdanningsinstitusjoner, sport og historie.

Da det kom til stykket, var 3.klassen ved Noroff de eneste som leverte inn et bidrag, og følgelig fikk de 25.000 kroner på deling.— Vi hadde en del veldig dyktige elever som jobbet ganske grundig med dette. De gjorde omfattende research for å finne mest mulig informasjon, forteller tv- og filmlærer Bjørn Aas.

Utdatert

Filmen ble laget i 2009, og er av naturlige grunner nå utdatert, blant annet fordi Kilden er ferdig bygget.

— Personlig synes jeg fremdeles den er ganske brukbar, sier Aas, som er stolt av sin gamle klasse.

Ved hjelp av flyfoto, film og statistiske opplysninger som både kommunen og andre bidragsytere stilte til rådighet, komponerte elevene «Kristiansand in 5 minutes» som er uten tale, men med engelsk tekst.

— Kan «In the same boat»-regissørene lære litt av denne?

— Jeg skulle ønske de hadde jobbet mer med det rent kommunikative. Det er viktig å tenke gjennom hva man vil fortelle og hvordan det fortelles, sier Aas.

Levebrød

— Hvorfor valgte elevene å vise Kristiansand Gladiators i stedet for Start?

— Når målgruppen er folk fra andre land, tenkte de at den lokale fotballklubben kanskje ikke var det mest spennende.

Selv om Bjørn Aas er fornøyd med resultatet, ønsker han ikke at elevarbeider skal brukes for mye:

— Det er nokså vanlig å få spørsmål om å gjøre slike ting gratis. Men noen skal leve av dette her i byen, og vi skal ikke ta jobbene fra dem, sier Aas - men er helt klar på at produktene trengs:

— Vi trenger flere filmer om byen, for her skjer det veldig mye spennende som fortjener å bli vist.

- Gir et hyggelig bilde

- Slike filmer gir et hyggelig bilde av byen, men jeg tror ikke vi skal overvurdere betydningen av dem, sier tidligere ordfører, nå fakultetsdirektør ved UiA, Per Sigurd Sørensen. Foto: Torstein Øen

— Slike filmer gir et hyggelig bilde av byen, men vi skal ikke overdrive betydningen av dem, sier Per Sigurd Sørensen.Han viste selv filmen «Kristiansand in 5 minutes» ved enkelte anledninger da han var ordfører, men sier slike produkter generelt ikke betyr all verden i den store sammenheng.

— Filmen er liten «skrytesak» som i stedet for en brosjyre forteller om byen på en enkel og uformell måte, og det var fint å engasjere skolemiljøene gjennom denne konkurransen, sier Sørensen.

— Men folk som ser slike filmer har sett hundrevis av dem før. De hilser og smiler og synes det er hyggelig, men jeg tror ikke filmene skaper revolusjon eller tilgang på ny arbeidskraft, sier han.

Se videoen på fvn.no