— Vi har registrert dårlig vær gjennom Aust-Agder, Telemark og videre østover. Derfor kontrollerer vi vogntog som kommer fra vest, sier Terje Bekker, seksjonsleder i Statens vegvesen.
Mannskap fra Statens vegvesen har gjennom torsdagen kontrollert hundrevis av vogntog ved Arendal, vogntog på vei østover mot Oslo.
- Krevende kjøreforhold
Dekkutrustning og fordeling av last har blitt kontrollert. Kontrollen fortsetter gjennom natta.
Rundt 30 med kjøreforbud
Ved 22.30-tiden hadde rundt 30 vogntog fått kjøreforbud. Disse vogntogene må stå på en oppsamlingsplass på Longum i Arendal frem til fredag morgen, før sjåførene kan kjøre videre østover — hvis kjøreforholdene er gode nok.
Vogntog snurret rundt og sperret E 18 i begge retninger i tre timer
— Vogntog med uheldige akselkombinasjoner må bli stående over natta. Det er hovedvekt av toakslede kjøretøy som må stå igjen. De er vi forsiktige med å slippe videre på dette føret, forklarer Håvard Fjærbu, senioringeniør i Statens vegvesen, som understreker at hensikten med kontrollene er å bedre trafikksikkerheten langs veiene.
På Brokelandsheia kontrollerer veivesenet vogntog som er på vei vestover mot Kristiansand gjennom kvelden og natta.
- De fleste har alt i orden
Fjærbu sier at han foreløpig er godt fornøyd med kontrollen.
— De fleste har en dekkutrustning som er i orden, påpeker han.
Trapper ned
Senioringeniøren forteller at mange kontrollører har vært i sving torsdag.
— Nå har trafikken avtatt veldig, derfor reduserer vi aktiviteten gjennom natta. Fire personer kommer til å stoppe all tungbiltrafikk fram til morgenkvisten, opplyser han.
Kontroll i Kristiansand
Nå Superspeed legger til kai i Kristiansand ved midnatt, vil alle vogntog bli kontrollert.
— Om sjåføren får kjøreforbud, er avhengig av hvor vedkommende skal. Vi sammenfatter værrapporter. Hvis det regner i Kristiansand, kan det godt snø i Mandal, forteller Terje Bekker.
Vogntog som ikke er forsvarlig skodd i forhold til køreforholdene, vil bli geleidet til Rige der de må stå på stedet hvil til været har bedret seg.