GRIMSTAD: — Denne saken har tatt for lang tid og du har ingen skyld i ulykken, sa dommer Kari Johanne Bjørnøy til den 34 år gamle kvinnen, som i et følelsesladet vitneavhør sa hun følte skyld for ulykken i den såkalte «dødssvingen» på E 18 i Høvåg 17. september i 1999, der tilhengeren på en vestgående trekkvogn slang ut og traff to møtende biler.Randi Nesheim fra Farsund var sjåfør da hun, søsteren, moren og hennes venninne var på vei fra Farsund til Sarpsborg for å besøke 34-åringens bestemor. Moren satt bak datteren som kjørte.- Jeg så traileren komme mot meg og jeg kjørte mot autovernet. Da så jeg tilhengeren komme sidelengs mot oss. Jeg var sikker på at jeg skulle dø. Så smalt det, fortalte Randi Nesheim i retten og fortsatte.- Vi kom oss ut av bilen. Jeg ristet i mamma og sa hun også måtte komme, sa kvinnen med grøtet røst før hun brast sammen i gråt.Da politiet ville henlegge saken mot sjåføren kontaktet hun advokat for å presse politiet til å forfølge saken videre.- Vi vil ha sjåføren dømt og jobber med et erstatningskrav, sa kvinnen bittert.Den 31 år gamle tiltalte sjåføren fra Mandal nektet straffeskyld for uaktsom kjøring som medførte Else Edells død og personskade på et ektepar i 80-årene.Etter først å ha innstilt på henleggelse av saken, fikk politiet saken tilbake fra statsadvokat Kjell Boye som krevde ytterligere etterforskning før han undertegnet bildrapstiltalen.Forsvarer Halvard Duesund fikk senere saken utsatt i påvente av en lovendring som skal tillate et utvidet skjønn av aktsomhetsvurderingen ved dødsulykker og på den måten unngå dommer for bildrap etter ulykker oppstått ved hendelige uhell.Sjåføren sa i retten at han holdt cirka 65 km/t i 70-sonen på stedet, men påtalemyndigheten mener han uansett kjørte for fort og vil under rettssaken påstå at det var feil av sjåføren å ikke låse det svingbare hjulsettet på tilhengeren. Trolig er det den svingbare akselen som presset tilhengeren over i motsatt kjørefelt.Det er ingen regler for når slike hjulsett skal låses, men etter dødsulykken monterte transportfirmaet automatlås på ulykkesbilen som fortsatt kjøres av den tiltalte 31-åringen som fikk førerkortet tilbake etter bare tre ukers beslag.Rettssaken avsluttes trolig i morgen med befaring på ulykkesstedet. Det skal avhøres et tjuetalls vitner. helge.corneliussen@fedrelandsvennen.no