MANDAL: — Det har vært en underlig, men spennende erfaring, sier adm.dir. Bjørn Fjellhaugen ved Båtservice Mandal om oppdraget de har hatt for Iran. Han sikter først og fremst til de store kulturforskjellene de har støtt på underveis i prosessen.Direktøren er opptatt av å gå nye veier for å skaffe bedriften oppdrag. I forkant av den eksepsjonelle kontrakten med det halvstatlige iranske selskapet, brukte han hele seks år på å pleie kontakt med agenter. Tanken var hele tiden at det før eller siden måtte bli mulig å drive handel med det omstridte regimet.I går ble den første båten til Iran offisielt overlevert fra Mandals-bedriften. En hel delegasjon fra Iran er i byen for å være med på seremonien.Båten er en 40 meter lang Sea Lord katamaran som har plass til 300 passasjerer og 6 biler i tillegg til 14 containere. Fartøyet skal gå i rute mellom frihandelsstedet Kish Iceland og Dubai. 50 millioner kroner må selskapet betale for det splitter nye vidunderet.- Det sier seg selv at kontrakten er svært viktig for oss. Sammen med den andre båten vi bygger for dem, har katamaranen sikret full aktivitet i hallene, sier Fjellhaugen tilfreds.Om fire-fem måneder skal Båtservice ha klart et søsterskip som også skal til Iran. Midtøsten er sammen med Hellas de viktigste fremtidige markedene for Båtservice.- Vi har levert to båter til Hellas tidligere, og ser for oss et betydelig potensial i den enorme øytrafikken der. I tillegg vil Midtøsten være satsingsområde, sier Fjellhaugen, som dro direkte til Istanbul på en annen markedsføringstur i går formiddag.Han har ingen betenkeligheter med å handle med Iran, som er blitt anklaget for brudd på menneskerettighetene.- Det har vært en del kritiske røster, men jeg tror handel og kontakt med vestlige land er med på å bedre forholdene i Iran. Økt samarbeid mellom land som Iran og Norge kan gi folk nye impulser og endre folks perspektiv, sier Fjellhaugen.Han legger ikke skjul på at det har vært en del småskjær i sjøen underveis, men sier at det stort sett har vært et positivt møte mellom to kulturer.- Til tider har det vært en tålmodighetsprøve. Ting som det normalt tar fem minutter å komme til enighet om i Norge, har vi brukt dager på, forteller han.Iranerne sier til Fædrelandsvennen at de er storfornøyd med den norske kontrakten. Under hele prosessen har de hatt seks mann på opplæring i Mandal. Målet er at de skal være best mulig i stand til å utføre vedlikehold og reparasjoner på egen hånd.