GRIMSTAD: — Akutte utslipp av dieselbasert mud er forbudt og skal ikke forekomme. Vi forutsetter at Nymo utbedrer rutinene sine for å hindre at slik forurensning slipper ut fra verkstedet heretter, sier Ingrid Lauvrak, rådgiver i Statens forurensningstilsyn (SFT) til Fædrelandsvennen.Det var oljebasert mud fra skipet MV «Havila Captain», som lå i dokken på Nymo, som ble spylt ut i Vikkilen torsdag 10. august.Nymo mener at det er snakk om at 120-140 liter mud. Oljeflaket la seg som et belegg innover Vikkilen og langt utover Grimstadfjorden. Flaket samlet seg hovedsakelig rundt båthavna innerst i Vikkilen.Små miljøkonsekvenser

— Utslippet er såpass lite at det ikke har noen naturmessige konsekvenser, men det er liten tvil om at slikt både er ulovlig og en stor estetisk ulempe, sier Lauvrak i SFT.- Saken etterforskes etter forurensingsloven. Den er sendt til uttalelse av miljøvernmyndighetene hos Fylkesmannen og til Statens Forurensningstilsyn (SFT), sier Ernst Ragnar Pfaff, politiadjutant ved Arendal politidistrikt til Fædrelandsvennen.Nymo får også sterkt kritikk fra SFT fordi de unnlot å melde fra om forurensingen. Først to dager etter utslippet meldte bedriften fra til brannvesenet.«Ved akutt forurensning eller fare for akutt forurensning, skal brannvesenet varsles straks», skriver SFT i et brev til Nymo.- Beklager

Tor Martin Brunvatne, reparasjonssjef ved Nymo lover at verkstedet skal skjerpe rutinene for å unngå slike utslipp i fremtiden.- Her har det åpenbart skjedd en feil, som vi beklager. Vi tar også selvkritikk på at vi ikke meldte fra om forurensningen umiddelbart, slik vi plikter å gjøre, sier Brunvatne til Fædrelandsvennen.Han sier at arbeiderne glemte å melde fra om muden de spylte rett på sjøen. Nymo har sendt en skriftlig redegjørelse og beklagelse for forholdet.Brunvatne sier videre at forurensningen var oljebasert mud som lå i en tank som skulle rengjøres. Verkstedet trodde at skipets eiere hadde spylt ut innholdet i tanken, noe som viste seg å være feil.frode.sandal@fedrelandsvennen.no