mandal: — Et sørgelig vedtak, sier Petter Klemsdal, leder av Mandal næringsråd og adm. dir ved Umoe Mandal. - Politikerne har ikke skjønt at delvis brukerfinansiering er den eneste måten å få bedret denne veistrekningen på. Jeg håper de kommer på bedre tanker, og at saken kommer opp på ny, sier han.I bystyremøtet rett før påske vraket politikerne alle planer om en snarlig utbygging av E 39 fra Døle bro til Ime. Nå ser Klemsdal og andre næringslivsledere fremtiden mørkt i møte.- Både pendlere og næringslivet generelt vil bli skadelidende, fastslår han.Lederen av Mandal næringsråd frykter at Mandal om 20 år vil være det stedet mellom Oslo og Stavanger som har den dårligste veikvaliteten.- Mandal trenger en god forankring i Agderbyen, for å henge med. E 39 er selve hovedpulsåren. Hvis vår del er den med dårligst standard, får vi svakere tilknytning til Agderbyen enn de andre byene, sier han.Bystyrets nei betyr i praksis at bilistene må slite med dagens trasé fram til år 2011, minst. Både Kvinesheia, Vigeland-Osestad i Lindesnes og Kristiansand står først på listen over statlige prioriteringer.Klemsdal mener politikerne i Mandal ikke har fulgt med i utviklingen når det gjelder veiutbygging.Kjell Rune Olsen, leder av Mandal Industriforening, håper også på en omkamp. - På vei hjem fra påskeferie passerte jeg et utall av bomstasjoner, og bomringer under oppføring. Mandal er snart den eneste byen mellom Oslo og Stavanger som ikke er villig til å finansiere stamveien på denne måten, sier Olsen.Bare ti av bystyrets representanter var villige til å la bilistene punge ut med 15 kroner for å passere en bomstasjon på Knuden i 15 år fremover.