SØGNE: Siden 1990 har åtte mennesker mistet livet på motorveien mellom Brennåsen og Lohnelier. I tillegg er fire personer alvorlig skadet på samme strekning i samme tidsrom.— Motorveien i Søgne er den verste strekningen vi har i fylket. Det er den strekningen jeg er mest bekymret for, sier Arild Nærum, seksjonleder for trafikksikkerhet ved Statens vegvesen i Vest-Agder.De mest alvorlige ulykkene er ulykker hvor en bil kommer over i motsatt kjørefelt og kolliderer med en møtende bil. Hver tredje dødsulykke på norske veier er en slik møteulykke. Den siste møteulykken kom lørdag, da en 45 år gammel kvinne omkom i en frontkollisjon på motorveien i Søgne. Kvinnen ble truffet av en bil som kom over i feil kjørefelt.- Slike ulykker kan man eliminere ved å bygge midtrekkverk som skiller trafikken i hver retning, sier Nærum.Et midtrekkverk gjør det fysisk umulig for biler å krysse midtstreken. Bilister som er uoppmerksomme, får et illebefinnende, eller av andre grunner mister kontrollen over bilen, kjører i rekkverket og unngår livsfarlige kollisjoner med møtende biler. Må utvide veien

Selve rekkverket, enten i betong eller stål, er ikke spesielt dyrt. Men krav til fremkommelighet gjør at veien må være bredere enn i dag for å få plass til rekkverket i midten.- Motorveien i Søgne er i dag 8,5 meter bred. Et midtrekkverk tar 1,5 meter, og da blir det rett og slett for trangt. For å få et midtrekkvekk i Søgne må vi utvide veibanen på hele strekningen, inkludert to broer, sier Nærum. Utbyggingen er anslått å koste rundt 50 millioner kroner.- Kan man ikke leve med litt dårligere fremkommelighet dersom man kan unngå dødsulykker?- Det er en vanskelig vurdering. Dersom vi bygger midtrekkverk på den veien som eksisterer i dag, vil trafikken bli lammet i den ene retningen dersom en bil havarerer. Omkjøringsmulighetene er små. Ambulansepersonell vil av erfaring også være kritisk til midtrettverk, fordi det under utrykning vil være umulig å kjøre forbi, sier Nærum.Han peker på at mye allerede er gjort for å bedre trafikksikkerheten på motorveien i Søgne. «Danskeferje uten livbåt»

— Sideterrenget er utbedret, vi har satt opp gjerder og fartsmåler, og vi har redusert fartsgrensen fra 90 til 80. Det eneste vi ikke har gjort, er fysisk å dele kjørebanen i to for å hindre møteulykker, sier Nærum.Norges Automobilforbund (NAF) har lenge kjempet for flere veier med midtrekkverk.- En motorvei uten midtrekkverk er som en danskeferje uten livbåt og redningsvester. Det er hasardiøst og uprofesjonelt, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF, og viser til gode erfaringer med midtrekkverk fra Østfold.- Det har ikke vært en eneste dødsulykke eller alvorlig ulykke siden midtrekkverket ble satt opp, sier Otter.Likevel tyder lite på at dødsveien i Søgne vil bli prioritert med det første. - Vi har så mange strekninger som vi ønsker å gjøre noe med. Om vi får til noe på motorveien i Søgne i neste planperiode, er for tidlig å si, sier veisjef Johan Mjaaland.Ifølge statistikken vil flere mennesker dø mellom Brennåsen og Lohnelier mens man venter på pengene.PS: Onsdag nedklassifiseres motorveien i Søgne. Vegvesenet mener motorveiskiltingen gir et feil signal i forhold til veiens sikkerhetsnivå.