KRISTIANSAND: Den første seilingen med passasjerer går fra Kristiansand klokken 12.30 fredag.

"Fjord Cat" gikk tidligere under navnet "Master Cat", men skiftet navn da Master Ferries ble en del av Fjord Line.

Les også: Master Ferries slår seg sammen med Fjord Line

For å møte Havnevesenets krav om helårsdrift satte rederiet inn skipet Bergensfjord for å trafikere mellom Kristiansand og Danmark to ganger i uken i vinter. I dag hadde den sin siste seilas, og avløses nå av Fjord Cat.

Les også: Her kommer den nye danskeferja

Ifølge Master Ferries-direktør Øystein Glad vil Fjord Line starte opp med daglige avganger 24. april. Frem til da vil det gå turer tre ganger i uken, det vil si fredag, lørdag og søndag.

Glad er svært fornøyd med å kunne ta opp konkurransen med Color Line igjen, og ser positivt på den kommende sesongen.

— Tilbudet i markedet har blitt mindre, og jeg tror nok vi fint kan leve side om side med Color Line, sier Glad til fvn.no.

TESTET RAMPEN: Fjord Line testet i dag påkjøringsrampen ved kaia i Kristiansand. Alt er nå klart for sesongens første seilas. Foto: Erlend Olsbu — Sitteplasser til alle

Med Superspeed har Color Line redusert sin reisetid over Skagerrak til tre timer og et kvarter. Det er likevel et stykke unna "Fjord Cat", som gjør unna turen på to timer.

Color Lines nye stolthet ble mottatt med brask og bram, men etter at kruttrøyken fra dåpsfyrverkeriet hadde lagt seg, viste det seg at ikke alt var fryd og gammen.

Les også: Tusenvis på folkefest for Superspeed

Med 1800 passasjerer, og langt fra like mange sitteplasser, var det mange som måtte tilbringe turen over Skagerrak sittende i gangen.

Les også: Color Line reduserer antall passasjerer

På Fjord Cat får alle passasjerene hver sin sitteplass.

— Siden dette er en hurtigferje er det påbudt med sitteplass til alle passasjerene, sier Glad.

Ingen priskrig

Den som håper at konkurransen vil føre til billigturer i fleng må tro om igjen.

— Det kommer ikke til å bli noen priskrig mellom oss og Color Line. Erfaringsmessig har vi solgt oss for billig, og vi har håp om kunne øke billettinntektene, sier Glad.

I oppstartsåret 2006 gikk Master Ferries med 54 millioner kroner i underskudd.

Ifølge Glad vil de billigste bilpakkene i år ligge på rundt 400 kroner.

— Vi har tilbudt bilpakker til 199 kroner tidligere, og det kan nok bli noen billetter av denne typen utenfor sesongen. Men jo fullere seilinger, desto høyere vil prisen bli, sier han.

I høysesongen vil bilpakkene kunne koste opp mot 1000 kroner. Glad kan fortelle at seilingen som går i morgen er langt fra fullbooket, men han regner med det vil ta seg opp etter hvert.

— Slik markedet er nå er det behov for begge aktørene. Verken vi eller Color Line har kapasitet til å ta unna alle passasjeren på egen hånd. Selv om vi ikke vil krige om pris, vil to aktører likevel føre til at vi må være på tå hev i forhold til hverandre, sier han.

Fakta om Fjord Cat:

Har plass til: 180 personbiler/varebiler, campingvogner, bobiler, samt 4 busser.

Passasjerkapasitet: 660

Lengde: 91,3 meter.

Bredde: 26 meter

Bygd: Hobart, Tasmania i 1998.