KRISTIANSAND: — Det er klart at bompengeselskapet ikke gjør dette for å være greie mot Esso, sier Kleppe til fvn.no.

Flere har reagert på at det er vedlagt reklame for Esso Mastercard ved den nyeste utsendelsen fra bompengeselskapet i Kristiansand. Brevene ble distribuert denne uka, og er lukkede, adresserte sendinger.

Les også: Sender lovstridig reklame med fakturaen

Kleppe synes det er grunn til å stille spørsmålstegn med hvorfor avtalen med Esso er inngått, og krever svar på hvilke fordeler den vil gi bilistene.

— Det er jo kjempeflott om pengene kan bli brukt til bedre service mot bilistene, og jeg tror ikke at bompengeselskapets leder har tenkt å putte pengene i egen lomme, men åpenhet er svært viktig i et kommunalt selskap som bompengeselskapet er, påpeker Kleppe.

Kristiansand kommune er eneeier i aksjeselskapet. Demokratenes leder Kleppe har dermed rett til å kreve innsyn i avtalen mellom bompengeselskapet og Esso. Dette vil han gjøre på kontrollkomitéens møte 18. desember.

STRIDENS KJERNE: I utsendelsen fra Kristiansand Bompengeselskap som kom denne uka, var det vedlagt en reklame for Esso og Mastercard. Ingenting å skjule

Kjell Riseng, daglig leder i bompengeselskap sier han ikke har noe å skjule, og er noe oppgitt over kritikken han må tåle etter initiativet.

— Tidligere er vi blitt beskyldt for å drive for dyrt, og dette var noe som skulle hjelpe for å få ned driftskostnadene, sier Riseng.

Riseng frykter ikke et møte med kontrollkomitéen.

— Dette er Vidar Kleppe på sitt beste, og han får kjøre sitt løp. Jeg undersøkte lovligheten av dette før prosjektet ble igangsatt. Jeg skal likevel være den første til å beklage dersom regelverk er brutt, sier Riseng.

Hvert år bruker Kristiansand Bompengeselskap halvannen million kroner bare på portoutgifter.