KRISTIANSAND: — I disse krisetider må vi gjøre noe ekstra for å skape litt aktivitet. Alle våre varer er redusert mellom 30-70 prosent i pris, og da må man kunne kalle det et kupp, sier Kjetil Breivik, daglig leder ved Skoringen og Ecco Shop.

Januarsalg er et begrep som er kjent for de fleste. At butikkene nå kjører på med store salg like før jul, er derimot en trend som er ny av året.

— Selvfølgelig skyldes det den økonomiske situasjonen verden er i, det vet jo alle, sier Breivik. Han står omringet av store salgsskilt på alle kanter, og skobutikken hans kjører om dagen en kampanje med det noe selvforklarende navnet «Opprørssalg». Breivik legger ikke skjul på at det er den pågående finanskrisen som ligger til grunn for storsalget like før jul.

— Man kan ikke legge skjul på virkeligheten, sånn er det bare, konstaterer han.

Salgsskilt overalt

Til tross for store salg og pågående finanskrise er Breivik allikevel ikke bekymret for skobutikken.

— I forhold til samme periode i fjor har vi hatt en økning i omsetning. Dette skyldes nok at vi har vært aktive, og forstått at noe måtte gjøres. Fortjenesten blir mindre, men det kommer jo kundene til gode, sier Breivik.

Han tror det er klesbransjen som vil merke finanskrisen verst.

— Her er det mange om beinet, og samtidig er det en vare det er lettere for kunden å kutte. Dette gjelder ikke bare i Norge. Reis hvor du vil i verden, og du ser salgsskilt overalt. Det er virkeligheten, og det må vi bare følge, sier Breivik.

På limpinnen

En som kan nyte godt av førjulssalget er Marianne Pedersen (38). Hun er ute og skal handle nye støvletter til datteren Therese Pedersen (10).

— Når man trenger noe, oppsøker man ofte butikkene med salg først. I disse nedgangstider må butikkene gjøre seg litt spesiell i mengden, og vi går på limpinnen, ler Marianne Pedersen.

Hun tror ikke butikken vil tape på å kjøre salg midt i julestria.

— Nei, alle er ute etter å spare penger, spesielt slik situasjonen er nå. Jeg har gått forbi andre skobutikker i dag hvor det ikke har vært en eneste kunde, så dette tror jeg de gjør lurt i, sier Pedersen.

Skape blest

En liten vandretur i Kvadraturen viser at spesielt klesbutikkene er svært ivrige på rabatter om dagen. Alt fra ti til 70 prosent avslag lyser mot oss fra store plakater.

— Det har visst blitt en ny trend i bransjen, med førjulssalg over hele byen, sier Marthe Abrahamsen Aga, daglig leder ved klesbutikken Blend. Hun kjører salg med 20 prosent avslag på alle jentevarer.

— Det er rett og slett for å skape blest, og få litt futt i folk. Det fører til mer salg for oss, og billigere varer for kundene, sier Aga.

Hun mener allikevel ikke at butikken vil slite med å få ut varene i år.

— Vi merker en liten nedgang i omsetning fra i fjor, men vi skal ikke klage.

- Januarsalget har startet

Markedsføringsekspert Hans Mathias Thjømøe mener situasjonen er slik den vanligvis er etter nyttår.

— Vanligvis er det salg etter jul, men i år har det startet tidligere. Man kan nesten si at januarsalget startet i desember dette året, sier førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Hans Mathias Thjømøe, til Stavanger Aftenblad.

Thjømøe er spesialist på markedsføring og forbrukeratferd. Han tror effekten vil bli enda lavere priser i januar.

— Da blir det sannsynligvis enda billigere. Januarsalget er pussig fordi det er en del produkter som er kjøpt inn for lenge siden med tanke på dette salget. Men nå sitter butikkene igjen med svære lagre man hadde regnet med å selge ut før jul. Dermed blir løsningen å tjuvstarte salget.

- Gavner kundene

— Førjulssalget gavner kundene, som får kjøpt ting til en veldig god pris. Man kan utvilsomt gjøre kupp nå, sier Harald Andersen, daglig leder i Kvadraturforeningen. Han bekrefter at førjulssalg er en trend som er ny av året.

— Dette er ikke sunt for handelsnæringen over lang tid, men det gjøres i en kortere periode for å få tingene til å gå rundt. Akkurat nå tror jeg det er veldig riktig tenkt av butikksjefene. Man stimulerer til at handelen går bra ved å sette ned prisene, sier Andersen.

Han registrerer den samme trenden over hele verden, og mener førjulssalget kan tyde på to ting.

— Enten har butikker kjøpt ut store varelager, og må forsøke å pushe mest mulig ut. Ellers er det et tegn på at man er usikker på årets julehandel, sier Andersen. Han presiserer imidlertid at det ikke er noen dramatikk rundt dagens situasjon i handelsnæringen.

— Vi har merket noe nedgang i omsetning fra i fjor, mellom to til fire prosent ned. Dette tror vi kan skyldes mye en forskyvning av julen, og at vi har et par dager mer å handle på i forhold til i fjor, sier Andersen.