KRISTIANSAND: Det er tut og kjør med de 140 kjøretøyene tilhørende helse— og sosialenheten i Kristiansand. Leasingbilene brukes først og fremst i hjemmetjenesten - både av ansatte og vikarer – til å komme rundt til pleietrengende.

- Tragisk

— Det er enormt mye skader på bilene våre. Hjemmetjenesten er overrepresentert. Det er helt tragisk, sukker leder ved Grimtunet sykehjem Yngvar Rypestøl.

For hver av hans seks leasingbiler som må sendes til verksted for reparasjon, må han ut med egenandel på 20.000 kroner. Utgiftene belaster budsjettet til den enkelte omsorgsenhet.

Vågsbygdtunet disponerer 14 slike biler til sine to soner.

— Leasingbilene er en stor utgiftspost. Vi kunne klart oss med en helt annen bilpark enn den vi har nå, sier leder Nina Bjørke oppgitt.

— Bilavtalen er rådyr, merker leder ved Kvales Minne, Kristin Hakli, som har fem biler ved sin enhet i Tveit.Enhetslederne tror bulkingen er en kombinasjon av hastverk, liten ansvarsfølelse og blandede kjøreferdigheter. Mange er damer bak rattet.

Mangler oversikt

I fjor inngikk Kristiansand kommune en ny leasingavtale. Hyundai Getz-bilparken ble erstattet med Suzuki Swift-er. Hvor mye den nye avtalen kostet, og hvor mye de mange verkstedregningene har utgjort i kroner og øre, har ingen kunnet eller ønsket å fortelle Fædrelandsvennen. Suzuki-avtalen løper til 2011, og i disse dager jobber økonomiavdelingen i helse og sosial med prøve å skaffe seg en oversikt over skadeomfanget hittil i år og totalkostnaden på dette.

— Det er ikke noe hyggelig å gå ut med tallene, men det har vært en kostnadsøkning med den nye avtalen, sier innkjøpsrådgiver Thom K. Lindal, og begrunner det med konkurranse mellom flere billeverandører.

Lindal opplyser mer villig at kommunen betaler en årlig forsikringspremie på 2,5 millioner. Den omfatter alle de omlag 250 tjenestekjøretøyene. Med erfaringene fra helse og sosial er utsiktene dystre.

Økt årspremie

— Prognosene for forsikringspremien for 2009 er ikke gode, innrømmer Lindal.

- Vil premien overstige tre millioner?

— Det er antydet tre millioner.

På grunn av skadestatistikken, er egenandelen doblet, fra 10.000 til 20.000 kroner.

Økonomirådgiver i helse og sosial, Kristin Skjelbred, sier reparasjonskostnadene varierer fra enhet til enhet. Hun jobber nå med å skaffe sektoren en fullstendig oversikt.

Høy sluttreging

Alt hun kan si om utgifter knyttet til vedlikehold av bilparken, er at 2007-avtalen er betydelig dyrere:

— I den gamle avtalen var den årlige kostnaden per bil på 21.000 kroner. Nå er de på 34.000 kroner, sier Skjelbred.

Og som ikke det var nok: enhetsledere frykter høy sluttregning når bilene skal leveres tilbake.

— Den regner jeg med vil bli på alt fra 10.000 til 30.000 kroner, sier Yngvar Rypestøl ved Grimtunet.