KRISTIANSAND: — Det er klart jeg handler mer hvis jeg får se et smil enn et surt ansikt, sier Kari Hærås.

Hun er på handletur i Markens sammen med datteren Karin og barnebarnet Jesper (1).

— Jeg har lagt merke til de der reklameplakatene til OBOS med bilder av djevler. Jeg liker absolutt ikke bilder av djevler i reklame og ikke liker jeg sure fjes heller, sier Kari Hærås.

Hun synes generelt at det er altfor mye reklame i tv og blader. Datteren Karin er litt mer i tvil når det gjelder smilende fjes.

— Det spiller ikke noen rolle om folkene på plakater er sure eller blide så lenge produktet er bra. Men humor i reklame er virkningsfullt, tror hun.

Kristin Løberg (34) er på handletur i Markens sammen med Fabian (11/2) og Filippa (3 måneder).

— Jeg ser mer på produktene enn på fjeset til de som skal selge, men glade mennesker i lyst sommertøy får meg i handlehumør. Det samme gjør reklame for smør og vaskepulver, ler hun.