KRISTIANSAND: — Så lenge det ikke finnes forbudsskilt mot sykling, så er en syklist per definisjon et kjøretøy, og har rett til å oppholde seg i veibanen, sier leder av Kristiansand Cykleklubb, Per Inge Simonsen, til fvn.no.

Farlig situasjoner

Bildet over ble tatt ved Statoil på Vesterveien i tett trafikk inn mot Kristiansand sentrum lørdag formiddag. Like før bomstasjonen skapte syklisten kork i trafikken, noe som førte til flere feltskift og irriterte bilister.

— Bilister reagerer veldig forskjellig. Noen mener syklister ikke har noe i veibanen å gjøre, mens andre tar hensyn. Det hender fra tid til annen at bilister skal markere seg ved å presse seg forbi syklistene våre, sier Simonsen.

Simonsen mener omtrent alle sykkelstier i regionen er udugelige for folk som har til formål å trene.

— 95 prosent av sykkelstiene er ubrukelige til sykling. Det har sammenheng med sanden og glasskår som ligger igjen etter vinteren, sier Simonsen.

- Bruk sykkelsti UP-sjef for Agder og Rogaland, Steven Hasseldal, oppfordrer syklister til å bruke sykkelsti der det er mulig.

— Dette er en vanskelig problemstilling, og jeg ønsker ikke å gi noe kategorisk svar. Samtidig vil jeg oppfordre syklister til å bruke sykkelstiene. Grunnen til at en del syklister velger å ikke bruke sykkelstiene, er nok fordi de synes de er krøkkete, sier Hasseldal.

Politimannen understreker likevel at syklister har like stor rett til å være i veibanen som andre trafikanter.

— Om det er smart eller ikke er en annen diskusjon. Samtidig må syklister være klar over at det medfører stor risiko å sykle på trafikkert vei, sier Hasseldal.

Han sier også at syklister kan bli straffeforfulgt dersom de unødig skaper farlige sitasjoner i trafikken.

— Man har strafferetslig ansvar, og de samme aktsomhetsreglene gjelder for syklister, sier Hasseldal.

Lovbrytere Simonsen i KCK mener norske gang og sykkelstier gjør trenings-syklistene til lovbrytere.

— Årsaken er at syklister i henhold til loven ikke har anledning til å sykle fortere enn gangfart på gang- og sykkelstier. Det innebærer 5-6 kilometer i timen, og da har man ikke treningsutbytte. Dermed må man sykle i veibanen, sier Simonsen.

Han mener heller ikke at det er noe i veien for at syklister kan sykle to og to i bredden.

— Man har lov til å sykle to i bredden, men ved trafikert vei bør man sykle etter hverandre, sier Simonsen.

Synes du det er greit at syklister sykler i veibanen selv om det finnes sykkelstier. Skriv din mening i debattfeltet under artikkelen.