BERGEN: Prisforskjellen mellom selskapene er stor og sammenligning vanskelig.

Selskapene tjener store penger på bilforsikring, og konkurransen har vært liten de siste årene, ifølge undersøkelsen, som ble lagt fram på et forbrukerseminar i Bergen tirsdag.

Forbrukerrådet har hatt 36 personer i sving og hentet inn 3.500 pristilbud på åtte forskjellige biler i undersøkelsen, som lansers som den største som er gjort i Norge.

Tallene som er hentet inn viser at Storebrand er det billigste selskapet med en gjennomsnittspris på 8.700 kroner mens If er dyrest med gjennomsnittlig 11.400 kroner.

Forbrukerrådet har brukt menn og kvinner med ulik alder for å finne ut om forsikringen er spesielt dyr for noen grupper. Her kommer det fram at menn i gjennomsnitt betaler mer enn kvinner. Gjennomsnittsforskjellen er bare 100 kroner, men i enkelttilfeller er variasjonen opp til 30 prosent i et selskap.