KRISTIANSAND: — Det her er stort. Det er ikke annet å si om det. Jeg visste jeg hadde laget noe som ville slå an da jeg var ferdig med det første manuset i 1989, men det er en drøm at jeg fortsatt driver og utvikler Kaptein Sabeltann etter 20 år, sier Sabeltanns skaper, Terje Formoe til dagbladet.no.

I år har Kaptein Sabeltann 20-årsjubileum, og Formoe har allerede sikret seg en kontrakt med Kristiansand dyrepark på 30 nye år.

Flere av årets forestillinger er utsolgt, og det er allerede satt opp ekstraforestilling. Også i år regner man med å selge omkring 60.000 billetter til forestillingene. Det tilsvarer et billettsalg som beløper seg til 16.500.000 kroner.

— Noe av Sabeltanns suksess skyldes at historiene er veldig godt tilpasset barn. Historiene er enkle, nesten sjablongaktige, og gjentas i ulike medier og formater. Sabeltann appellerer til barnas fantasi og tar for seg deres ønsker og redsler fordi han er både morsom og skummel på en gang.

Det sier førsteamanuensis Ingunn Hagen ved NTNU. Hun har skrevet en forskningsartikkel om Kaptein Sabeltann.

Terje Formoe kom opp med ideen om Kaptein Sabeltann da han jobbet som markeds- og underholdningssjef i Dyreparken.

Ifølge DN har selskapet i løpet av de tre siste årene omsatt for tilsammen 18,9 millioner kroner, med et samlet resultat før skatt på 8,9 millioner kroner, skriver Dagbladet.