OSLO: Som kjent ligger de fleste hovedprosjektene Agder kjemper for inne i NTP-forslaget, forutsatt at man velger den såkalte pluss-45-rammen. Det betyr at staten øker bevilgningene til samferdsel med 45 prosent fra dagens nivå i årene som kommer.

– Vi ønsker å gå i dialog med samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) om rammene til samferdselsbevilginger, og slå fast at disse rammene må økes med 45 prosent, sier Sverdrup Lund.

Han leder også NTP-arbeidet i prosjektet Agder2020. Mandag møtte representanter for fem fylkeskommuner; Buskerud, Telemark, Vestfold, Aust-Agder og Vest-Agder, samferdselsministeren for å diskutere NTP-forslaget, som ble lagt fram 29. februar.

Skuille Stortinget i årene framover øke rammen med de ønskede 45 prosentene, ligger Agder an til å få gjennomført relativt mange prosjekter de neste ti årene. Inne i NTP-forslaget ligger ny Varoddbro, ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand, tilførselsvei til Kjevik og prosjekter på riksvei 9 opp Setesdal.

I forslaget ligger det også en rekke prosjekter på E 39 fram til Vigeland, men ikke firefelts mellom Vigeland og Ålgård i Rogaland.

— Det er viktig at vi får en avklaring rundt E 39 og vi venter på at konseptvalgutredningen (KVU) skal bli ferdig behandlet i departementet. Den vil avklare mye, og det viktigste for oss er at man går inn for å velge traseer som ikke hindrer en framtidig firefelts vei, men legger til rette for dette, sier Sverdrup Lund.

Sverdrup Lund understreker at Agder har god grunn til å være fornøyd med NTP-forslaget, gitt at det blir bevilget nok penger. I møtet med Kleppa prater man ikke bare om vei.

Thore Westermoen fra Jernbaneforum Sør er også tilstede på møtet og sentralt her står jo høyhastighetsutredningen og behovet for å slå sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Lufthavner og vanlige havner skal også diskuteres.