KRISTIANSAND: — Det er klart det blir litt spesielt å skulle se den rettssaken fra sidelinja. Det hadde vært ålreit å stå løpet ut. Men sånn er det vel alltid, man føler seg vel aldri helt ferdig etter så mange år.

Stein E. Haartveit smiler lurt, på vei ut av sitt aller siste havnestyremøte, med en blomsterbukett under armen. Han har to dager igjen i jobben som havnedirektør. Så er det slutt. To åremålsperioder, på til sammen 12 år, er over, og Haartveit skal begynne i ny stilling hos rådmannen i Kristiansand kommune.

Tok farvel

— Jeg kjenner jo at det er litt vemodig å dra, klart det er det. Men samtidig har jeg visst om dette lenge. Sånn er det når man går i åremål, da vet man mår det er slutt, sier Haartveit.

For han understreker også at han nå overlater skuta til noen andre. Et særdeles solid mannskap, påpeker han. Og han har stor tro på den nye havnedirektøren, Halvard Aglen.

— Det er rett mann for jobben, det er jeg helt sikker på. Og han overtar en havn som står foran noen kjempespennende år. Ikke minst blir det gøy å følge utviklingen og veksten i cruisetrafikken framover. Det er moro å se resultater av noe du har jobbet så hardt for, understreker Haartveit.

Slitsomt og utfordrende

- Hvordan vil du selv oppsummere årene du har hatt som havnedirektør?

— Det har vært slitsomt og utfordrende, men for det meste veldig gøy. Bortsett fra Fjord Line-saken, da.

Haartveit vet at den saken vil stå igjen, og at det er nettopp den mange vil huske ham for. Konflikten, som har pågått siden ferjerederiet ble nektet seilingstillatelse sommeren 2009, har skapt mye hodebry for havnedirektøren. Erstatningssummen, på hvor mye havna skal betale Fjord Line for utestengelsen, blir avgjort i retten i oktober. Men den stormen slipper Haartveit å stå i. Han har ikke tall på hvor mange avisoppslag det har blitt det siste året. Men han husker godt de han ikke likte.

— For det meste synes jeg dekningen har vært bra, la meg understreke det. Jeg skjønner at denne saken er av stor interesse. Men det er noen kommentarer og lederartikler som har vært temmelig ufine, mener Haartveit.

- Hva med den jobben du selv har gjort. Er det noe du tar selvkritikk for?

— Selvkritikk ... Jeg snakket med noen kolleger om akkurat det, men jeg føler ikke selvkritikk blir riktig. Jeg kunne kanskje tatt noen andre valg, men der og da handlet vi ut i fra det vi visste, og sånn sett er det ikke noe å ta selvkritikk for. Men jeg liker ikke at havna har fått såpass dårlig omdømme, forklarer Haartveit.

- Føler du ansvar for det?

— Ja, til en viss grad gjør jeg det. Jeg føler meg medansvarlig for det, understreker Haartveit.

Som fortsatt, den dag i dag, mener det er umulig å vite om havna skal drive forretning eller forvaltning.

— Etter at den nye havneloven trådte i kraft, ble det enda mer uklart. Havnene i Norge befinner seg i et slags vakuum, det er helt umulig å tolke loven tydelig. Derfor har vi bedt departementet redegjøre for når de mener havna kan drive forretning, og når de kan drive forvaltning, opplyser Haartveit.

I løpet av en ukes tid vil Kofa (Klagenemnda for offentlige anskaffelser) offentliggjøre sin konklusjon på fire klager mot Kristiansand Havn. Klagene dreier seg om anklager om ulovlig anskaffelse av juridiske tjenester. Men den saken slipper Haartveit å ta i, da har Aglen overtatt. Likevel synes Haartveit det blir litt merkelig å skulle tre ut av den offentlige rollen.

— Det er egentlig litt todelt, det der. På den ene siden er det godt å kunne jobbe med saker i fred, uten at journalister ringer og spør. Samtidig er det også litt stas å ha en jobb du synes i.