KRISTIANSAND: En opptelling som Kristiansand parkeringsselskap gjorde i oktober, viste at kommunen går glipp av mellom 1,5 — 2 millioner i året på at el-biler får parkere gratis.

Siden de slipper å betale, sto bilene også på attraktive parkeringsplasser hele dagen. Mest sannsynlig fordi folk bruker dem til jobb.

— Det er absolutt på tide å se nærmere på om disse bilene fortsatt skal få parkere gratis. Omfanget er blitt så betydelig at dagens ordning bør evalueres, sier Raymond Solaas, daglig leder i Kristiansand parkeringsselskap, kommunens eget parkeringsselskap.

Nasjonale regler

Kristiansand kommune har i dag ikke anledning til å ta betalt for el-biler som står parkert på offentlig skiltet parkeringsplasser, eksempelvis gateparkering eller parkeringshuset ved Kilden der det ikke er bom.

En nasjonal forskrift fritar nemlig el-bilene for parkeringsavgift.

Kristiansand kommune har derfor innført maksimalt tre timers parkering i kjernen av Kvadraturen for å hindre at el-biler opptar plassen hele dagen. Likevel hoper bilene seg opp andre steder der det ikke er makstid.

— De flytter seg til andre steder, og blir til ulempe for andre bilister. Samtidig skal det sies at Kristiansand har god kapasitet på parkering, så i parkeringshusene og på parkeringstomtene skyver de ikke bort andre kunder. Det største problemet er gateparkeringen, sier Solaas.

Bestemme selv

Saken om inntektstap på grunn av el-biler kommer opp i forbindelse med Kristiansand parkeringsselskaps årsbudsjett. Her kommer det fram at mindre trafikk inn til Kvadraturen og flere el-biler skaper usikkerhet for fremtidige inntekter.

Leder i byutviklingsstyret, Grete Kvelland Skaara (KrF), er enig i at kommunene selv må få bestemme om de skal ta betalt fra el-biler. Men hun vil ikke konkludere med at Kristiansand dermed skal gjøre det.

— Vi må se an utviklingen. Før vi begynner å ta betalt, må vi se på andre tiltak som hvor det skal være lov å parkere gratis. Det kan godt være at vi sier de skal inn i parkeringshusene, sier Skaara.

Nye regler

Raymond Solaas er selv styremedlem i bransjeorganisasjonen Norpark. I forbindelse med en ny parkeringsforskrift for noen år siden, ba de Samferdselsdepartementet se på reglene uten at de ble endret. Etter det har antall el-biler skutt i været, og Solaas mener det er på tide med en ny henvendelse.

— Jeg tror nok myndighetene ser at reglene for el-bil skaper utilsiktede virkninger. Dette ser vi også på regelen om at de kan kjøre i kollektivfeltet. I Oslo er det nå nesten fylt helt opp av el-biler i kollektivfeltet.

Solaas legger til at selv om undersøkelsen fra oktober viser at Kristiansand går glipp av 1,5 - millioner i året, kan tapet i realiteten være noe lavere. El-bilene hadde neppe stått så lenge parkert hvis føreren måtte betale for seg.

- Stikk i strid med hva vi har vedtatt

Miljøpartiet mener Kristiansand vil bryte med egne planer og løfter hvis de innfører parkeringsavgift for el-biler.

— Jeg synes forslaget høres helt sykt ut. Det er helt i strid med byens klimahandlingsplan der det tvert imot står at det skal legges til rette for el-bil i byen. Hvis de nå begynner å ilegge parkeringsavgift, blir vel det neste bompenger, sier Hans Petter Horve som sitter i Kristiansand bystyre for Miljøpartiet de Grønne.

Han frykter likevel at bilene blir avgiftsbelagt i framtiden, både i form av bompenger og parkeringsavgift.

— Men jeg håper vi unngår det her. De blå som styrer byen, vil jo ha andre tiltak enn avgifter, så å innføre noe slikt her, vil være stikk i strid med deres egen politikk, sier Horve.