KRISTIANSAND: Det viser en studie foretatt av Urbanet Analyse. De har på vegne av Samferdselsdepartementet sett på de såkalte bypakkene og hva som må til for å nå klimaforliket på Stortinget. Et forlik alle partier, med unntak av Frp, støttet.

Rapporten forteller at Kristiansandsregionen er blant de byregioner som mottar bypakker som er lengst fra å oppnå målene i klimaforliket på Stortinget. Et forlik som slo fast at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel eller gange.

For å nå klimamålene til Stortinget, må Kristiansandsregionen redusere bilbruken med 33 prosent fram mot 2030, altså på 17 år. Og det etter at effekten av rushtidsavgift, som innføres i år, er regnet inn. Vår region, sammen med Jæren-regionen, (Stavanger) ligger lengst fra disse målene.

Fokus på vei

Samtidig forteller rapporten at bypakken for Kristiandsandsområdet er den bypakken i landet med størst fokus på vei, og minst på kollektiv og andre tiltak. Dette på tross av at vår region bruker mest penger per innbygger på bypakkene.

Som kjent er bypakke I med storbymidler i ferd med å gå ut, og man jobber nå med bypakke II. Der viser konsekvensanalyser at man bør gå for ytre ringvei-alternativet, som betyr at man må satse på å bygge en ringvei rundt Kristiansand sentrum. Fram til 2040 skal det brukes 12,5 milliarder kroner på samferdsel i regionen, der over åtte milliarder kroner går til vei. 2,7 milliarder kroner skal brukes på kollektivtiltak.

Ikke nok

I følge Urbanet Analyse vil denne planen ikke oppfylle kravene i klimaforliket. Planen fører til økt biltrafikk. Det igjen betyr at regionen må redusere biltrafikken med 33 prosent for å nå målene i klimaplanen. Hver tredje bil på veien må rett og slett bort.

Hvordan skal man få dette til? Urbanet Analyse foreslår en rekke tiltak for å redusere bilbruken ut over den reduksjon som ligger inn i bypakke II. Følgende tiltak bør gjennomføres for å redusere bilbruken med 25 prosent, foreslår selskapet.

• Rimeligere kollektivtilbud vil gi redusert biltrafikk.

• I tillegg til lavere pris må frekvensen på kollektivtilbudet øke.

• Framtidig befolkningsvekst må skje der det bor folk fra før, fortetting.

• Framtidige jobber må legges til sentrum for å styrke kollektiv-transporten.

• Økte kostnader ved bruk av bil vil også redusere bilbruken.

• Antall parkeringsplasser i sentrum må reduseres, ikke økes.

Flere avgifter

Rapporten peker på at det er Kristiansands-regionen som vil ha størst effekt av disse tiltakene. Innfører man store deler av dette, vil man kunne redusere bilbruken med 21 prosent i vårt område. For å redusere bilbruken ytterligere, foreslår man å øke framkommeligheten for kollektivtransporten og legge ytterligere avgifter på bilistene, som rushtidsavgift i dag.

Nøkkelen er kollektivtilbudet, og rapporten konkluderer med at tilskuddet til kollektivtransport må økes vesentlig i byregionene, hele 216 milliarder kroner i åtte av landets største byområder. Rapporten konkluderer også med at det er lønnsomt for regionen å satse på kollektivtransport framfor bilbasert transport.

stortinget-avgjørelse 056.jpg Foto: Christian Storjord

— Vi er ikke ambisiøse nok

Stortingsrepresentant Alf Holmelid (SV) mener Kristiansand må gjennomgå sine bypakker på nytt, og sørge for at man når målene i klimaforliket.

— Jeg er overrasket over at det ikke er flere politikere på Sørlandet som er opptatt av denne delen av samferdselspolitikken, sier Alf Holmelid. Han har gått igjennom rapporten fra Urbanet Analyse og mener Kristiansand bør gå igjennom sin bypakke på nytt.

— Jeg etterlyser en samferdselsdebatt med bakgrunn i funnene i denne rapporten, sier Holmelid. - Rapporten viser at Kristiansand er blant de byene som har lengst vei å gå for å nå Stortingets klimamål. Den forteller at planene for distriktet ikke er ambisiøse nok.

Holmelid etterlys en debatt rundt dette og håper politikerne lokalt tar tak i utfordringene i rapporten. - Vi i SV er opptatt av at det blir satt av nok midler til storbypakker, og Kristiansand vil være en god kandidat til slike pakker. Men da må man jobbe for at innholdet er slik at vi når klimamålene.

— Moralsk mener jeg at man kan ikke bare vedta et klimaforlik sentralt og lokalt gjøre noe helt annet. Et slikt vedtak mener jeg forplikter også lokalt. Alt annet vil være en unnlatelsessynd, mener Holmelid.

Holmelid reagerer også på at Kristiansand har den mest bilorienterte bypakken, og etterlyser større fokus på myke tiltak og klimautfordringene. - For at vi skal få penger i framtiden må vi sannsynligvis ta dette inn over oss, sier Holmelid.

- Det er prisen for gamle synder

— Alle pengene som brukes på vei går jo i hovedsak til Vågsbygdveien, som var fullstendig utrangert. Så dette er prisen for gamle synder og styrende myndigheters unnfallenhet, sier Høyres gruppeleder i Kristiansand bystyre, Hans Otto Lund.

Når det gjelder tiltakene som foreslås for å redusere biltrafikken, så er han enig. Ikke minst rimeligere og flere bussavganger.

— Det er gode forslag, men det sies ingenting om hvordan tiltakene skal finfinansieres. Den største utfordringen for en ny regjering er den underfinansierte kollektivtrafikken i storbyene. Her må det gjøres et betydelig løft, sier han.

— De øvrige forslagene er vi jo i gang med. I juni kommer det nye regimet for bompenger. Vi har brukt mye på egne felt for buss, og sanntidssystemet kommer i løpet av august. Nye arbeidsplasser ønsker også vi plassert nær metroen. Fortetting er vi enig i, selv om det er vanskelig, sier han.