De er utrygge og sier de aldri kan stole på at skolebussen til Ålefjær henter og bringer når den skal. Mødrene fra Ålefjær er fra høyre: Monica Karlsen, Ingrid Wikstad Gundersen, Bente Tobiassen Holbæk, Marit Sørensen Røiseland, Eva Marie Dahle og Helene Urdal. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

KRISTIANSAND: — Det er utrolig at dette ikke kan ordnes. Nå har vi holdt på med klager og telefoner i snart tre år. Det loves bedring, men noen uker etter er alt like galt igjen, sier rektor ved Justvik skole, Helge Sannes.

Rektor måtte kjøre

Senest tirsdag måtte han personlig kjøre de yngste elevene hjem til Ålefjær etter skolen. Bussen var ikke å se.

Rektor Sannes sier skolen og foreldrene ikke kan ha det sånn.

— At barn kommer trygt til og fra skolen er viktig, for å si det mildt. Nettbuss lover å ordne opp gang etter gang. Likevel fortsetter problemet, sier rektor.

Utrygge

Seks mødre møtte Fædrelandsvennen på busstoppet ved den farlige Ålefjærsvingen for å fortelle om problemet. De sier de er blitt utrygge. Skolebussen uteblir oftest om ettermiddagen, men også om morgenen. På morgenkvisten blir konsekvensene fort store.

— Morgenbussen kommer visst fra Søgne. Rett som det er blir den hindret i kø, og vi får telefoner på jobb om at ungene våre står i Ålefjærkrysset og venter. Da må vi hjem og hente eller ordne oss på andre måter. Et veldig styr, men også farlig, sier Ingrid Wikstad Gundersen, og legger til:

— Veien ved Ålefjær er ikke et trygt sted for små barn å stå og vente, og nå er det mørkt og snart glatt også om morgenen.

Har ikke tall

Nylig ble det styr da ungdomsskoleelever til Havlimyra skulle ha engelsktentamen. Bussen kom ikke, og foreldre måtte sette i gang et stort opplegg for å få ungdommen fram i tide.

- Hvor mange ganger har bussen uteblitt?

— Vi har ikke tall. Det er veldig mange ganger de siste årene, sier Wikstad Gundersen og legger til:

— Bussjåførene gjør så godt de kan, vi skylder ikke på dem. Proppen i systemet må sitte et annet sted i Nettbuss.

Monica Karlsen har barn på seks og åtte år. Hun ringte Nettbuss i månedsvis for to år siden, men fikk aldri tak i noen som kunne svare.

— Til slutt ringte jeg og sa jeg søkte jobb, og da kom jeg fram til Nettbuss-sjefen. Han lovet bedring, og det ble bedre en liten stund. Men etter få uker var det i gang igjen, sier hun.

— Minibussen til Venneslabuss, som kjører elever fra og til Erkleiv, er alltid å stole på. Det er skolebusen til Nettbuss, som frakter barn her på Ålefjær, som er problemet. Det er en utrolig forskjell mellom de to tilbudene. Jeg fatter ikke hvorfor dette må pågå i årevis, sier Wikstad Gundersen.

Beklager

Siv E. Wiken er direktør i Agder kollektivtrafikk. Hun beklager overfor foreldrene og sier hun har stor forståelse for utrygghet når skolebarn ikke blir hentet og levert som lovet.

— Vi hadde problemer lenge og fikk til en bedring. Nå forstår jeg bussen har vært fraværende to dager sist uke. Med den forhistorien som er her, skjønner jeg at det reageres. Vi har tatt saken opp med Nettbuss på nytt nå, og vi forutsetter at de løser dette. De må se på hele ruteopplegget, også om de har for knappe tidsskjemaer, sier hun.

Lover å ordne opp

Regiondirektør Ole Martin Roland i Nettbuss sier til Fædrelandsvennen at det blir møter om Ålefjær-saken neste uke.

— Vi hadde en del avvik i 2011. De ble tatt tak i. Denne uka forsto jeg at et trafikkuhell hindret den ene bussen. Men uflaks er egentlig dårlig planlegging. Vi skal ta tak i dette og ordne opp. Det er vårt ansvar å planlegge slik at bussene er på rett sted til lovet tid, sier han.

Roland vil også gjennomgå beredskapen rundt henvendelser fra skoler.

— Det er Agder Kollektivtrafikk som skal ta i mot henvendelser fra publikum. Skolene har imidlertid fått et eget telefonnummer de kan ringe døgnet rundt. Siden rektor på Justvik har opplevd problemer med å nå fram og få svar, skal vi gjennomgå rutinene for dette, sier han.