KRISTIANSAND: — Jeg vil ikke spekulere i hvor mange dette gjelder, men metodene blir stadig mer raffinerte etter hvert som våre kontroller blir grundigere på grunn av bedre utstyr. Sjåføren kan manipulere med fartsskriveren inne i bilen ved hjelp av pc eller nettbrett. Det vanligste er imidlertid å kjøre med to sjåførkort. Det er vanskelig å avsløre, og vi må ta sjåføren på fersken for å bevise noe her.

Overingeniør Arnfinn Eriksen ved seksjon for tilsyn og kontroll i Vegdirektoratet supplerer:

— Noen av sjåførene jukser nok systematisk over tid, og det gjelder både norske og utenlandske sjåfører. Systemet vårt er blitt sikrere etter at vi gikk over til elektronisk registrering i 2006, men fortsatt får vi ikke tatt alle. EU jobber med endringer i krav til fartsskriver slik at det skal bli enda vanskeligere å jukse. Det har vært foreslått å lage et fingertrykkregister, men det er nok et stykke fram. Jeg tror det er mer sannsynlig at man kan innføre et kombinert førerkort/sjåførkort, som vil gjøre det vanskelige å jukse.