FORNØYD: - Det var ikke veldig mye feil. Vi må ta av lysene foran eller fikse de, sier Liv Rønholt Nilsen og Amalie Falk og peker på 1000-meterne. Foto: Jan O. Eide
IKKE GODKJENT: - Vi må skifte hjullager, og så må vi fikse anlegget, sier Susanne Solaas og Stephanie S. Parada, og viser til en gedigen basshøytaler bak i bilen som ikke er festet. Foto: Jan O. Eide
PÅ TUR: Fra venstre: Hege Nygren, Martine Haagensen, Heidi Johndal og Marte With er så å si klar for tur til russetreff både i Kongeparken og Tryvann. Foto: Jan O. Eide

KRISTIANSAND: Forrige onsdag kontrollerte trafikkstasjonen på Rige 44 biler. Seks av dem slapp gjennom nåløyet. Mandag denne uken ble seks av 15 biler godkjent. Og tirsdag ble ytterligere fire biler godkjent.

— Generelt kan vi si at standarden i dag er bedre enn sist, sa Thor-Inge Kostøl i Statens vegvesen mandag.

POSITIV: Tor-Inge Kostøl ved trafikkstasjonen fremhever at det har vært færre alvorlige feil ved russebilene denne gangen. Foto: Jan O. Eide

— Så dette er bra?

— Ved forrige kontroll fant vi mer dramatiske ting. Her i dag har flere av de tingene vi påpeker vært mindre alvorlige ting, sier Kostøl med et bredt smil.

Oppgitt

Selv om Kostøl finner positive ting i rekken av sjuskete, snertne og avsindige russebiler, møter Fædrelandsvennen en oppgitt og dypt deprimert gjeng fra Mandal videregående skole som nettopp har avlevert bilen til statens kontrollører.

VENTER: Niels Christian Johannessen, Marius Røksland og Morten Simonsen depper og venter på dommen fra trafikkstasjonen. Foto: Jan O. Eide

De sitter henslengt bortetter asfalten og oppetter verkstedhallen, så langstrakt som bare 18-åringer kan, mens de venter.— Vi skulle aldri tatt russebilen hit, sier Niels Christian Johannessen, som sammen med Marius Røksland og Morten Simonsen satt med en mangellapp i fanget etter å ha jobbet et endeløst antall timer i over ett år for å få pusset opp den 30 år gamle Chevroleten.

70.000 på bil

— 70.000 kroner har vi brukt, sier Johannessen.

Og bilen var EU-godkjent.

— Vi skulle aldri tatt den hit, gjentar Johannessen.

- 70.000?

— Ja, men 40.000 var til anlegget, legger Marius Røksland til med et glis som nok betyr at han er fornøyd med prioriteringen.

Etter at de fikk mangellapp på grunn av setene bak i bilen, har guttene jobbet natt og dag for å få nye seter inn som sto riktig vei.

BYGD SELV: Russen fra Mandal har jobbet et enormt antall timer i over ett år for å få bilen ferdig og godkjent til russefeiringen. Legg spesielt merke til anlegget som er montert inn oppe under taket. Den har bygd selv. Foto: Jan O. Eide

— Så ble bilen godkjent tidligere i dag. Og vi jublet og begynte på hjemturen. Så ringte de oss opp en time senere og ba oss komme tilbake. Det er ikke rettferdig, jamrer Johannessen og gjentar at han aldri, aldri mer skal dra frivillig til trafikkstasjonen.

Good to go

Mens guttene litt senere viser fram bilen, setene og anlegget, kommer kontrollør Gulleik Vatnebryn gående med skjemaet som inneholder dommen. Guttene studerer skriften og jubler. De har en offentlig godkjent russebil med oblat og det hele.

— Men ikke skriv at vi er fornøyd, for det er vi ikke, sier Johannessen med det som må være dagens største smil, betydelig bredere enn for bare et par minutter siden.

— Guttene har gjort en kjempejobb. Det er til deres eget beste, sier Thor-Inge Kostøl, som tror guttene skal være glade for at de har fått setebelter og stoler i kjøreretning på plass.

IKKE FORNØYD: Niels Christian Johannessen, Marius Røksland og Morten Simonsen angrer dypt og inderlig på at de tok russebilen med til kontroll på trafikkstasjonen. Foto: Jan O. Eide

— Og det verkstedet som ga dem EU-godkjenning: Vi kommer ikke til å gjøre noe overfor dem. Men det var ikke greit å godkjenne bilen, sier Kostøl med et ekstra trykk på "ikke greit".