AGDER: Det er altså gjennomføringsplanen som er lagt opp etter Nasjonal transportplan.

Les mer om den her:

Handlingsprogrammet er sendt til høring hos fylkeskommunene og frist for uttalelse er 20. desember.

Har anleggsstart

I den står det blant annet at følgende strekninger skal ha anleggsstart i perioden 2014-2017:

  • E 18 Tvedestrand — Arendal:

Den 21 kilometer lange strekningen omfatter utbygging av firefelts vei. Den skal ha 20 meters bredde frem til krysset i Arendal øst og 23 meters bredde videre til krysset på Stølen.

Utbyggingen innebærer også tre tunneller mellom 200 og 800 meter lange, og seks større bruer. Det er også planlagt to nye planskilte kryss på stekningen med kobling til dagens E 18. Kostnadsanslag: 4 510 mill. kroner

2014 - 2017:

Statlig finansiering:150 mill. kr

Annen finansiering:700 mill. kr

2018-2023:

Statlig finansiering: 3 200 mill. kr

Annen finansiering: 460 mill. kr

  • E 18 Varoddbrua:

2014 - 2017:

Statlig finansiering: 180 mill. kr

Annen finansiering:0 mill. kr

2018-2023:

Statlig finansiering: 570 mill. kr

Annen finansiering: 0 mill. kr

  • E 39 Søgne - Lyngdal:

Prosjektet starter ved Lindleia og fortsetter gjennom Mandal og Lindesenes fram til Oftedal i Lyngdal kommune. Det innebærer bygging av 28 kilometer firefelts vei vestiver til Vigeland. I tillegg kommer omlag 8,5 kilometer tofelts vei med forbikjøringsfelt og midtrekkverk til Oftedal.

Hele strekningen bygges i ny veitrasé og korter inn E 39 med fem kilometer. Det vil bli gjennomført i etapper.

Livold - Fardal (1,5 km) har oppstart første fireårsperiode og ferdigstilles i seksårsperioden.

Lindleia - Døle bru (5 km) og Udland - Oftedal (7 km) bygges ut i siste seksårsperiode.

Døle bru - Livold (23 km) bygges etter 2023. Kostnadsanslag: 8 220 mill. kr

2014-2017:

Statlig finansiering: 200 mill. kr

Annen finansiering: 0 mill. kr

2018-2023:

Statlig finansiering: 1 410 mill. kr

Annen finansiering: 1 080 mill. kr

  • Riksvei 9

I første fireårsperiode legges det opp til videreføing av arbeidet med utbedring av flere delstrekninger i Setesdal.

I siste seksårsperiode legges det opp til å gjennomføre prosektet E 39 Gartnerløkka - Breimyrkrysset, forutsatt at det blir tilslutning til delvis bompengefinansiering. Det samme gjelder atkomsten fra E 18 til Kristiansand lufthavn Kjevik.

Du kan laste ned hele programmet her.

Prioriterer tunneler

På landsbasis skal det ifølge handlingsprogrammet startes 34 store veiprosjekt. Statens vegvesen prioriterer å oppgradere 200 tunneler på riksveinettet som i løpet av 2019 skal oppfylle EUs tunnelsikkerhetsforskrift.

– Tunnelene våre er sikre, men de bør bli enda sikrere. Brannen i Gudvangatunnelen i sommer er en sterk påminnelse om hvor viktig det er at tunnelene er sikre. Vi prioriterer derfor tunnelene høyere enn annen fornying av vegnettet de neste fire årene, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding.