KRISTIANSAND: Klokka 14.54 tirsdag gikk en tysk motorbåt ut med "mayday" på VHF-båndet etter å ha kjørt på skjæret Skromla nordøst for Dvergsøya i Kristiansand.

— Tre-fire båter i nærheten hørte meldingen og responderte med en gang. Båtføreren fikk raskt hjelp til å bli dratt av skjæret, sier Nils Ole Sunde, vakthavende redningsleder i Hovedredningssentralen i Sør-Norge (HRS).

HRS var i direkte kontakt med båtføreren. Båten var så godt som uskadet og kunne fortsette for egen maskin.

Oppfordrer til bruk av VHF

Redningsleder Sunde oppfordrer alle som ferdes på sjøen til å ha registrert VHF om bord.

– Jeg er veldig glad i fritidsbåtbrukere som benytter seg av VHF. Får man problemer hører alle båtene rundt omkring at du trenger hjelp og kommer til som bier på sukkerkrukker, i motsetning til dem som bruker mobiltelefon, sier Sunde.

Sunde mener det er altfor mange på sjøen som stoler på mobiltelefonen.

— Mobil er et fantastisk instrument når du vet hvor du skal ringe, når du har batteri, når du finner den og når den fungerer. En VHF står fastmontert, har strøm og så lenge båten flyter har du kommunikasjon.

Rød knapp

Har du moderne VHF tilknyttet GPS er det et svært effektivt hjelpemiddel når du trenger hjelp.

— Da trykker du på en rød knapp og så går alarmen på kystradiostasjonen. Det er synlig hvem som har trykket på knappen og på meteren hvor man befinner seg. Jeg er veldig glad i båtførere som bruker VHF, sier redningslederen.

Danskebåten kjørte forbi

Fædrelandsvennen har blitt kontaktet av en person som observerte at Fjord Line var nærmest båten som kjørte seg fast tirsdag ettermiddag, men at denne fortsatte uten å hjelpe til.

— Dette medfører riktighet. At danskebåten skal komme inn og hjelpe en båt på et skjær kan sammenlignes med en trailer som kommer for å hjelpe en som ligger skadet på en fjelltopp, sier Sunde.

Også Superspeed skal ha kjørt forbi havaristen.

— Vi fikk rapport fra Superspeed om at det var en båt på plass og at alt var i orden, sier Govert Kaaløy, havneinspektør ved Kristiansand Havn.

— Hadde det ikke vært noen andre i nærheten ville vi bedt danskebåten om å kjøre nærmere. De måtte da satt en småbåt på vann. Man kan ikke manøvrere et så stort skip i trange farvann, sier redningslederen.

Ifølge Kaaløy var det imidlertid ikke helt riktig av tyskeren å bruke "mayday" i dette tilfellet.

— Man bruker ikke "mayday" når man går på skjær uten vesentlig skade. Da anbefaler jeg å bruke "pan-pan" eller "securite" i stedet, sier han.