4X4: Ikke uten grunn av offroadkjøring krever firehjulstrekk. Foto: Torbjørn Witzøe
DYRE GLIS: Under den åpningsdagen av Jåbekk offroadområde var det langt fra bare gamle og utrangerte biler å se. Foto: Torbjørn Witzøe
GUTTESPORT: Det var kanskje ikke uventet flest gutter i offroadløype på Jåbekk i Mandal. Foto: Torbjørn Witzøe
KØKJØRING: Her venter et knippe offroadkjørere på at bilen lengre framme skal komme seg ut av gjørma. Foto: Torbjørn Witzøe
AKTIV: Kristiansanderen Brynjar Eriksen kjører internasjonalse offroadkonkurranser, og gleder seg over Vest-Agders første godkjente treningsområde. Foto: Torbjørn Witzøe
KLAR BESKJED: Offroadområdet kan bare benyttes til fastsatte tider av utøvere som har løst lisens og har godkjente og sikkerhetsklarerte biler. Foto: Torbjørn Witzøe
STOKK OG STEIN: Veien blir til under når Brynjar Eriksen kjører offroad. Foto: Torbjørn Witzøe

MANDAL: – Veien blir til mens en kjører. Her er det bare å svinge ut i terrenget å gi gass, sier Brynjar Eriksen.

Offroadkjøreren fra Kristiansand som i år kan se tilbake på en 3. plass i nordisk i Sverige og sammenlagt 2. plass både i norges— og sørlandscup, lar seg verken stoppe av gjørme eller småtrær. Litt mer problemer fikk flere av de andre som lørdag testet firehjulstrekkerne sine under åpningen av Jåbekk offroadområde.

– I åtte år har vi arbeidet for å få et godkjent område for å kjøre offroad i Vest-Agder, og endelig kom vi mål. Her kan alle som løser lisens og får sikkerhetsgodkjent firehjulstrekkerne sine, kjøre i terrenget lovlig, sier Bjarne Bergum som er leder for offroadavdelingen i KNA Vest-Agder.

– Ikke så dyrt

Mens motorsport generelt kan koste skjorta, hevder Bjarne Bergum at det er mulig å kjøpe seg en fullt ut brukbar bil for offroadkjøring til 20.000 kroner. I motsetning til for eksempel bilcross og rallycross er det også minimalt med bulking.

På åpningsarrangementet for Jåbekk offroadområde var det også nyere og kostbare biler å se ute i gjørma.

Låner området

Det er TT Anlegg som har stilt sitt ferdigregulerte men ennå ikke opparbeidede næringsområde, til disposisjon for offroadkjørerne i regionen. I første omgang blir det snakk om faste kjøredager som ren trening, men senere er tanken å arrangere konkurranser. Både Mandal kommune og politiet har gitt sin velsignelse til den midlertidige bruken av området.

Dette er kanskje den motorsporten som både lager minst støy. Her dreier det seg ikke om fart, og bilene kjører normalt ikke mer enn et par kilometer i timen.