Oslo: Det er usikkert hvor mange piloter som vil være sykmeldt fra morgenkvisten. Ifølge ledelsen i selskapet er det bestemt at flere avganger skal slås sammen på rutestrekninger der det normalt er mange avganger i løpet av dagen. Vel 60 sykemeldinger fra kapteiner og styrmenn kom inn i løpet av gårsdagen. — Vi har ingen oversikt over om dette antall blir større eller mindre tirsdag, sier seniorrådgiver Knut Løvstuhagen til NTB.SAS Braathens måtte i går kansellere vel 25 prosent av sitt ruteprogram. Det store fraværet førte til i alt 99 kansellerte avganger, hvorav 73 fra Gardermoen. En normal mandag har SAS Braathens vel 400 avganger over hele landet.Samtidig med at piloter i Norge leverte inn sine sykemeldinger, gikk vel 150 piloter i Scandinavian Airlines i Danmark til streik. I løpet av dagen lammet de så å si all SAS-aktivitet ut fra Kastrup. Pilotene frykter utflagging

— Pilotene i SAS frykter for jobbene sine. Vi er redd de overtas av kolleger fra lavkostland, sier Jens Lippestad til Fædrelandsvennen.Lippestad, som er nestleder i Norske SAS-flygeres forening, sier at masseoppsigelse er ventet på et møte i Stockholm i dag.- Det pågår ingen aksjoner fra flygere i Norge. Men mange medlemmer av vår forening er naturlig nok engstelige og frustrerte. Utspillet om å overføre ansettelsene fra konsernet til nasjonale selskaper, var nok dråpen som fikk manges beger til å renne over, sier han. Nestlederen minner om at 300 SAS-piloter ble sparket i 2002.- En ny runde kan komme. I et finsk datterselskap av SAS er allerede piloter erstattet av kolleger fra lavkostland.Det snakkes om en reduksjon på 170 piloter - vel 40 i Norge og mellom 110 og 150 i Danmark.Det foregår forhandlinger om reduksjon av antall piloter i konsernet, men Jack Netskar, leder for Norske SAS-flygeres Forening, ønsker ikke å kommentere tallene. Møte i dag

SAS-ledelsen skal i dag i Stockholm møte blant andre lederne for de skandinaviske pilotforeningene for å drøfte nasjonale forhandlinger. Møtet går direkte inn på det som etter Netskars mening er sakens kjerne - nemlig selskapets struktur. Pilotene har i flere år advart mot hva som vil skje dersom Scandinavian Airlines ble delt opp i nasjonale selskaper. Nå er dette gjennomført.Mobiltelefonene til fagforeningsleder Jack Netskar og nestleder Jens Lippestad i Norske SAS-flygeres Forening ble i helgen sperret etter ordre fra SAS, ifølge Telenor.- I helgen merket vi at telefonene ble påfallende stille. Vi ringte Telenor, og fikk beskjed om at telefonene våre var meldt stjålet. Hvis det er SAS som har stengt av telefonene til leder og nestleder, vil jeg si det er ganske oppsiktsvekkende. Jeg har jo lekt med tanken, men hvis det er tilfelle blir jeg ganske oppgitt, sier Lippestad til Dagbladet.no.Mobilene er blitt sperret fire ganger i løpet av helgen. Ledelsen i fagforeningen eier sine mobiltelefoner selv, mens SAS betaler abonnementet. Lippestad sier det har vært strid om størrelsen på regningene.