KRISTIANSAND: — Vi får endel henvendelser fra våre sjåfører som får kjeft fra publikum, men vi er i den heldige situasjonen av vi ikke har noe med dette å gjøre formelt, sier trafikksjef i Bussen trafikkselskap AS, Oddvar Abrahamsen.

— Men det er svært belastende for sjåførene våre, og ikke minst irriterende for de reisende, legger han til.

— Hvordan påvirker dette busselskapet som merkevare?

— Det er jo ikke noe vi ønsker skal være knyttet til oss, men disse stolpene blir jo gjerne forbundet med vårt selskap. Dersom dette skal være " sanntidsinformanter", så må jo informasjonen som gis være sann.

Stadig trøbbel De velkjente M-merkede "Informantene" med innebyggede digitale lystavler fikk en trang fødsel, og har også slitt med barnesykdommer siden de kom til Kristiansand i 2003. Stadig programvarefeil og misvisninger har vært refrenget.

Fortsatt henger flere lysttavler, ofte i dagesvis før feilen blir rettet av YIT, som er leid inn for å bistå i krisetilfelle.

I 2005 krevde Vest-Agder fylkeskommune, som eier Metro-systemet, og byggherren Statens Vegvesen at leverandøren Q-free måtte rydde opp. Det ble da truet med å si opp hele systemet.

Informasjonssjef Inge Os i Vest-Agder Kollektivtrafikk stusser over at det er observert feil på flere tavler de siste dagene.

— Vi hadde forrige fredag et møte med leverandøren Fara (tidl. Q-free red. anm.) som da mente at systemet som sådan nå er stabilt.

— Men det henger tydeligvis fortsatt?

— I tilfellet du viser til ved Vollevannet har nok displayet låst seg. Slike heng pleier å bli rettet i løpet av et par dager.

Skfitet 21 busscomputere Os forteller at det er skiftet ut 21 såkalte busscomputere, datamaskiner som kommuniserer direkte fra hver enkelt buss vi satellitt til sentralen, og at sentralen igjen korresponderer med hver enkelt lystavle.

— Det er også rettet en del software i informantstolpene. Vi har tidligere hatt daglig sjekk av hver "informant", og vi vil nok ha en litt mer intensiv kontrollperiode frem til nyttår.

— Dere har slitt med dette i tre år nå?

— Ja, det bør jo snart ta slutt. Vi er også takknemlig for bistand fra publikum hvis de oppdager feil i systemet, sier informasjonssjefen. Hele Metro-drømmen har vært et aldri så lite mareritt.

— Men vi akter ikke å gi oss før alt fungerer optimalt, lover han.