LYNGDAL: 33-åringen må også belage seg på å gå 12 måneder uten sertifikat i Norge, skriver Farsunds Avis.

Det var torsdag 28. september 2006 at den alvorlige trafikkulykken inntraff. Ifølge påtalemyndigheten og retten skal trailersjåføren ha holdt for høy fart etter forholdene.

Vogntoget 33-åringen kjørte fikk vannplaning og skrens i svingen nederst ved Lenefjorden. Like etter skal vogntoget ha havnet over i motgående kjørefelt, der det kolliderte med en varebil. Det var like før trailersjåføren kolliderte med en lastebil før den møtte varebilen.

Hardt skadet

Føreren av varebilen, en mann fra Kristiansand, ble sterkt skadet etter sammenstøtet. Mannen ble påført en stor hjerneskade, og fikk brudd i øyehulsben og kinnbein. I tillegg ble han nesten komplett lammet i venstre arm og bein, og sliter med et lavt bevisstnivå etter ulykken, skriver avisen. I ettertid har mannen sittet i rullestol og er avhengig av stell og forflytning.

Den tiltalte skal heller ikke ha møtt opp til hovedforhandlingene, noe han ikke hadde gyldig grunn for. Åtte vitner skal ha forklart seg i saken.

I en senere politiforklaring skal trailersjåføren ha forklart at han holdt 60 til 70 kilometer i timen da han kjørte i nedoverbakken mot Lenefjorden. Han skal ha sett begge skiltene som varslet om åtte prosents helling på veien og farlig sving. Ifølge sjåføren skal han ha fått vannplaning i svingen, men klarte å svinge vogntoget inn på en busslomme. Bilen som kom mot hadde ikke mulighet til å styre unna vogntoget.

Uaktsom kjøring Etter en kriminalteknisk undersøkelse kom det fram at samtlige av trekkhjulene var ulovlige. Tre stykker skal ha vært blankslitte, mens det fjerde hjulet hadde en mønsterdypde på 0,1 millimeter. Dekkene foran skal ha hatte en mønsterdypde på 9,6 millimeter. Farsunds Avis skriver at minimumskravet for et vogntogs mønsterdybde skal være på 1 millimeter.

Under avhøret skal 33-åringen forklart at hjulene på drivakslingene til vogntoget var slitte, noe han selv hadde reagert på og mente var utrygt. Ifølge mannen tenkte han at dekkene snart ville bli byttet ut.

I dommen har retten vektlagt at trailersjåføren kjørte opp mot stedets høyeste tillatte hastighet, selv om han registrerte flere åpenbare faremomenter.

«Sett i sammenheng med tiltaltes kunnskap om drivakseldekkenes mønsterdybde, burde han utvilsomt ha forstått at risikoen for vannplaning og skrens var stor. Vannplaning og skrens med et så stort og tungt kjøretøy i en svingete nedoverbakke representerer en klar og betydelig fare for ulykke med meget alvorlig utfall», står det dommen.

I ettertid er veiforholdene ved Lenefjorden blitt noe utbedret. Fartsgrensen på stedet er satt ned til 60 kilometer i timen.

Trailersjåføren er blitt dømt til å 60 dager i fengsel av Lister tingrett, i tillegg skal kristiansanderen få utbetalt 50.000 kroner i oppreisning som følge av ulykken.