KRISTIANSAND: — Jeg håper å treffe en målgruppe som er litt yngre enn meg selv. Det er viktig å være til stede på de arenaene som finnes, sier Per Sigurd Sørensen (50), ordførerkandidat for Høyre i Kristiansand.

På nett

Han har gjort som de andre ordførerkandidatene i Kristiansand: Registrert seg på Facebook. Bosted, tro og familiebilder ligger på nettstedet og skal skaffe den 50 år gamle Høyre-mannen ungdommens stemmer.

— Jeg tenkte at nå som jeg er ordførerkandidat skal jeg utlevere meg selv litt. Vise bilder av båten og kona, sier Sørensen.

— Litt hekta?

— Nei, men det er litt gøy. Jeg er helt fersk, sier Sørensen, som også har egen blogg.

«Venner»

Sørensen er en av KrFs Jørgen Kristiansens (31) 89 venner på Facebook. Han er yngstemann av ordførerkandidatene, og den desidert mest Facebook-aktive.

— Facebook er en farsott, og det er et fint supplement til vanlig valgkamp, sier Kristiansen, som i tillegg til Facebook-profil og egen gruppe på Facebook, har blogg. Der har han også lagt inn en videoblogg om miljøpolitikk.

Fikk hjelp

Også SVs Harald Hageland (44) har fått med seg Facebook.

— Jeg vil bruke det som kalles vegg og legge ut småsnutter for å treffe den yngste delen av velgerskaren, sier Hageland, som innrømmer at han har fått hjelp til å lage profil.

— Noen har klart å overbevise meg såpass at jeg har lyst til å prøve hva dette er, sier Hageland.

— Tror du at du treffer unge gjennom Facebook?

— Jeg må i alle fall treffe noen. Om det har noe utslag, vet jeg ikke. Alle ordførerkandidatene har i tillegg til sin personlige profil, en gruppe. Som for eksempel «Harald Hageland som ordfører». Gruppene oppfordrer til politisk debatt, men aktiviteten er heller glissen.

— Nei, det har ikke tatt av på noe som helst vis. Det kan kanskje tyde på at en ikke treffer så godt som en håper, sier han.

Face to face

Arbeiderpartiets Mette Gundersen (35) har nettopp opprettet profil på Facebook.

— Jeg skulle bare inn for å se på gruppen «Mette som ordfører» som partikollegene mine opprettet. Egentlig skjønner jeg ingenting av det, humrer hun. Gundersen har lite tro på at det er på Facebook hun finner velgere.

— Nei, da måtte vi rendyrket det som en metteprofil. Det er ikke ment for å vinne valget. Jeg har større tro på å snakke sammen.