KRISTIANSAND: Bilistene må betale bompenger i 1,5 år ekstra for å betale det. Dette viser regnestykker Statens vegvesen har gjort for Fædrelandsvennnen.

REGNESTYKKET

— Ja, dette er riktig. Lengre innkrevingstid betyr mer i lån og flere bomkroner til administrasjon, sier senioringeniør og regnemester Karl Sandsmark i Statens vegvesen.

Ved 20 kroner i bommen (som planlagt til nå) vil det koste bilistene 1350 millioner kroner å få inn de 1140 millionene som skal gå til vei. Du må betale fra 2008 til 2014. Ved 10 kroner (Høyres forslag) vil det koste bilistene 1700 millioner kroner å få inn de 1140 millionene som skal gå til vei. Du må da betale fra 2008 til 2019. Høyres ordførerkandidat Per Sigurd Sørensen og Høyres fylkesleder og stortingsrepresentant Peter Gitmark gjorde i forrige uke et stort poeng av at de nå er på folkets side og kjemper for halvert bompris. De har skrevet brev til samferdselsministeren, fordi de mener 20 kroner er usosialt.

— Du er banksjef i det sivile liv og må da ha hørt om renter, Sørensen?

— Ja, selvsagt, og vi får ingenting gratis. Men vårt poeng er at 7200 kroner i året er en for tøff belastning for mange. Derfor ber vi om lengre avdragstid. Det koster, naturligvis, men det smerter mindre, svarer Sørensen.

— Anbefaler du dine bankkunder å betale lån så seint som mulig?

— Jeg anbefaler dem å betale i samsvar med sin økonomi. Og i bomsaken er Høyres oppfatning at 7200 kroner i året er for mye for mange. Derfor lengre avdragstid, sier Sørensen.

FASE TO

Karls Sandmark i veivesenet vil nødig blande seg opp i politikk, men går likevel langt i å advare lokalpolitikerne i forhold til å kludre til fase én (Vågsbygdveien) av den store samferdselspakken.

— Vågsbygdveien er ikke stamvei, derfor kommer statspengene på 200 millioner kroner via fylkeskommunens riksveimidler - som allerede er bundet kraftig opp i Listerpakken. Det er ikke lett å endre her, sier han.

Sandsmark oppfordrer kristiansandsregionen til heller å konsentrere seg om fase to - altså tunnelen under Gartnerløkka og E 18 til Søgne, som skal bygges fra 2014 og utover.

— Her har ikke staten sagt noe om sin andel av investeringene ennå. Her må det kjempes både om å få med prosjektet i nasjonal transportplan og får å få en høy statlig finansiering. Her ligger det reelle muligheter, sier Sandsmark.