KRISTIANSAND — Vi skal stå for byggeoppsyn og senere for teknisk og maritim drift av skipene, sier en lett opprømt Øivind Stærk, visekonsernsjef i OSM Group i Handelens Hus i Kristiansand.Japanske «K» Line, av Stærk omtalt som verdens fjerde største rederi, har bestilt to gigantiske ankerhåndteringsfartøyer («AHTS-er») og fire plattformforsyningsskip («PSV-er») fra Aker Yards. Nå skal altså det maritime driftsselskapet OSM følge skipene opp, både i bygge- og driftsfasen.Ikke nok med det:- GDV Offshore i Arendal har engasjert oss til byggeoppfølging og påfølgende driftsansvar for tre plattformforsyningsskip, legger Øivind Stærk til.Han poengterer at alle skipene bygges for å kunne tåle Nordsjøen en vinternatt, og at forbindelsene til rederiene ligger an til å bli langsiktig.- Alle skipene leveres i løpet av 2010 og 2011, opplyser han.- Hva vil de trenge av bemanning?- Oi! Det er tidlig å si, men det et kan nok dreie seg om rundt 150 arbeidsplasser totalt.OSM Group er nok fremdeles en vel bevart næringslivshemmelighet for mange sørlendinger. Da Fædrelandsvennen omtalte selskapet i august i år, lød innledningen slik: «17 kontorer i 15 land. 5000 ansatte med 30 forskjellige nasjonaliteter. Hovedkontor: Handelens Hus i Kristiansand. Der er tre fulle etasjer i ferd med å bli i trangeste laget for nesten 90 mennesker.» RUNE ØIDNE REINERTSEN